La Proposició no de llei, derivada de la iniciativa de Fundació per la Justícia per sotmetre a debat a la Comissió de Drets Humans de les Corts Valencianes l'estat de la llibertat de premsa i expressió a El Salvador, s'ha aprovat dimecres passat, 1 de març.

La proposta ha comptat amb els vots favorables del PSPV, Compromís, Unides Podem i Ciutadans; per part seva, el PP es va abstenir i Vox va ser l'únic grup parlamentari que va votar en contra. En total, es van comptabilitzar 9 vots a favor, 2 abstencions i 1 vot en contra.

Com a objecte de debat van tenir una rellevància especial aspectes com la crisi política derivada de la política de seguretat implantada pel president Bukele des del 2019, l'increment de violència social i criminal o la persecució i assetjament contra periodistes salvadorencs.

Una resolució que involucra la Generalitat Valenciana, el Govern d'Espanya i la Unió Europea

Amb el suport dels grups signants, la proposta de resolució es va orientar sobre la base de tres pilars. Al primer, les Corts insten el Consell de la Generalitat a mantenir i enfortir els programes i iniciatives de protecció per a tota persona defensora dels drets humans que es trobe en situació vulnerable. De la mateixa manera, es recalca la necessitat de reforçar les polítiques de cooperació internacional per a la defensa dels drets i les llibertats del poble salvadorenc.

El segon, es refereix a la exigència al Consell perquè s'adreci al Govern d'Espanya i aquest empri tota la seva capacitat diplomàtica davant l'executiu salvadorenc amb l'objectiu que acati allò establert en convenis i altres instruments en pro de la garantia de la llibertat de premsa i expressió.

També posa l'accent en el reforçament de la seva participació internacional per acollir demandes de periodistes víctimes de persecució pel seu exercici professional i impedits de fer-lo.

Per això, s'insta a continuar i millorar polítiques d'asil per a refugiats salvadorencs que sol·licitin protecció internacional i mostrar el compromís espanyol amb la Llibertat de Premsa i els Drets Humans.

En darrer terme, s'insta al Consell a què es dirigeixi a la Unió Europea a través del Govern d'Espanya, perquè investigui les denúncies per agressions a periodistes salvadorencs i faci ús de la seva diplomàcia per insistir el govern del Salvador al cessament de les pràctiques d'assetjament i estigmatització.

Visibilitzar i protegir l'activisme a favor de la llibertat de premsa i expressió

La provació de la PNL és fruit del treball que Fundació per la Justícia va començar a l'octubre del 2022 sota el nom 'Visibilització i defensa d'activistes de Drets Humans vinculats a la llibertat d'expressió i premsa a El Salvador'.

Aquest, al seu torn, està emmarcat al Programa Futurs en Llibertat, finançat per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana. En ell es va comptar amb la presència a València de tres periodistes salvadorencs que van relatar la situació del seu país i la possibilitat d'extensió a altres punts del planeta, germen juntament amb la resta del treball de la Fundació els darrers quatre anys de la recent aprovació.

En xifres, l'Associació de Periodistes d'El Salvador va reportar 173 violacions de la llibertat de premsa únicament entre el gener i l'agost del 2021. Els mètodes registrats inclouen atacs físics, ciberassetjament, restricció a l'exercici periodístic i obstaculització de l'accés a informació pública.