Els passats 4 i 6 d'octubre, des de la Fundació per la Justícia, duem a terme una iniciativa per denunciar les amenaces a la llibertat d'expressió i de premsa que ocorren a El Salvador des de les veus de 3 periodistes salvadorencs: Angèlica Carcom, presidenta de l'Associació de Periodistes del Salvador (APES); Sergio Arauz, periodista i subcap de redacció a El Far; i Carmen Valeria Escobar, periodista salvadorenca independent col·laboradora de diferents mitjans de comunicació.

Col·loqui sobre Llibertat d'Expressió i de Premsa, Club Diario Levante.

En aquestes jornades, que s'emmarquen dins del nostre projecte “Visibilització i defensa d'activistes de drets humans vinculats a la llibertat d'expressió i premsa a El Salvatr”, els periodistes salvadorencs van transmetre la greu situació en què es troben. Un primer col·loqui, que va tenir lloc al Club Diario Levante, va ser moderat per José María Tomás, president de Fundació per la Justícia, i va comptar amb la participació de Gonzalo Sánchez, redactor de Llevant-EMV. El 6 d'octubre es va celebrar una Jornada de sensibilització i formació a la Facultat de Dret de la Universitat de València, en col·laboració amb el Màster de Drets Humans, Pau i Desenvolupament Sostenible. Va inaugurar la Jornada Vicente Bellver, director del Departament de Filosofia del Dret i Política. Les taules rodones en què van prendre part els 3 periodistes salvadorencs van ser moderades per Claudia Squillacioti, directora de projectes de Fundació per la Justícia.

Jornada sobre Llibertat d'Expressió i Premsa, Universitat de València.

El marc polític a El Salvador és intricat. Temes com la precarització laboral o les accions atemptatòries contra la llibertat de premsa i d'expressió per part de funcionaris del govern s'han tornat freqüents, fins al punt que les xifres de les amenaces, que tenen lloc per mitjans digitals i físics, han anat augmentant al llarg dels anys.

Així mateix, els ponents convidats van reivindicar el difícil accés a la informació, acompanyat d'un bloqueig per part del govern de Bukele, que ha limitat l'exercici de la professió periodística i la difusió de notícies “incòmodes” a tot el país, derivant en casos de censura i autocensura. Sense anar més lluny, Angélica Cárcamo i Sergio Arauz van posar el focus a la nova llei mordassa aprovada pels diputats salvadorencs, per la qual es castiga amb fins a 15 anys de presó els usuaris de mitjans de comunicació que informin i transmetin missatges relacionats amb colles i organitzacions criminals. Un context que, en paraules de Carmen Valera, s'acarona especialment amb les dones periodistes, víctimes d'intimidacions i insults directes, que porten a l'autocensura i que es diferencien de les rebudes pels homes.

El Salvador també ha experimentat un fenomen que ja es creia llunyà: la migració forçada periodistes, a causa de la seva persecució per agents de l'Estat. Nombrosos casos de seguiments, vigilància i advertiments han tingut lloc al país centreamericà. Per això Angélica Cárcamo proposés la creació d'una gestió de fons d'emergència per als casos de sortides preventives de periodistes afectats pel règim.

El dilema aquí és la posició adoptada per la ciutadania salvadorenca, que mostra la seva poca credibilitat i manca d'interès cap al periodisme de recerca i la funció real dels mitjans de comunicació. Un dels motius és l'atac de Bukele i el seu gabinet cap a la premsa i les veus crítiques, que han estat titllades de “dolentes”, i són blancs d'estigmatització i persecució. En conseqüència, els periodistes d'El Salvador proposen un apropament a la gent, confeccionant informes sobre la situació de la llibertat de premsa i mitjançant processos de formació integral, així com la conscienciació i obertura internacional de la seva situació, compartint experiències amb altres països.

Manifestació contra el Govern de Bukele, El Salvador, Agència de notícies Pressenza, International Press Agency, setembre 2021.

Cal no oblidar que la llibertat d'expressió és un dret fonamental que contribueix a la formació de l'opinió pública, garantint el pluralisme polític, considerat valor constitucional suprem. A més, la llibertat de premsa, la llibertat d'expressió i l'accés lliure a la informació estan íntimament relacionats, ja que es fonamenten en el dret a conèixer i comprendre informacions.

El complicat accés a la informació i la censura produïda a El Salvador impossibiliten la lliure formació del pensament i la participació efectiva dels individus en la vida social, econòmica i política al seu país. El que ubica aquest país al lloc 112 de 180 països al rànquing mundial sobre llibertat de premsa. Aquest descens a la classificació es deu també a les agressions i atacs patits per periodistes i persones defensores de drets humans i llibertats fonamentals, com ara la llibertat d'expressió i de premsa: el 2018 es van registrar 65 agressions i/o violacions d'aquesta llibertat fonamental ; 77 el 2019; 125 el 2020; i 219 el 2021.

Des de Fundació per la Justícia condemnem i denunciem la situació de vulneració d‟aquests drets i volem sumar-nos a la tasca d‟incidència i mobilització dirigida a reivindicar el respecte de la llibertat d‟expressió i de premsa a El Salvador. Per això, hem presentat una proposta de Declaració Institucional als diversos grups parlamentaris de les Corts Valencianes perquè ens ofereixin un suport institucional en la necessitat d'insistir que la lliure formació d'opinions, el lliure accés a la pluralitat d'informacions, la lliure expressió i difusió de pensaments, opinions o idees de tota mena constitueixen pilars fundants de la democràcia i de l'Estat de dret.