Més de 100 famílies ucraïneses han assistit a la presentació del projecte “Accés a la Justícia per Ucraïna”, celebrat a les Escoles Sant Josep – Jesuïtes València i que ha posat en marxa per Fundació per la Justícia.

La iniciativa pretén recopilar els danys i perjudicis patits per les víctimes dels crims de guerra a Ucraïna per facilitar-ne la reparació i compta amb el suport de les universitats públiques d'Alacant, Jaume I de Castelló, Miguel Hernández d'Elx i la Universitat de València, de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, de la Regidoria de Cooperació al Desenvolupament i Migració de l'Ajuntament de València, del Consolat d'Ucraïna a la Comunitat Valenciana, de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de València, de la Federació d'Associacions Ucraïneses d'Espanya, de la Fundació Editorial Vinatea i de les Escoles San José de València.

El president de la Fundació per la Justícia, José María Tomás, ha explicat que s'han reunit a escoltar, entendre i decidir si volen ser indemnitzats com a conseqüència de la invasió russa al seu país. “Nosaltres vam creure, des del juliol del 2022, que totes les víctimes tenen dret a una reparació i quan és tan greu com una invasió d'un país per una potència estrangera, aquesta indemnització s'ha de concretar a favor de cadascuna de les persones. La principal pregunta que els fem és què ha canviat a la teva vida des de la invasió?. I això és el que cal reparar”.

El projecte ha consistit a donar formació a les persones que atenen les víctimes. També s'ha contactat amb la Cort Penal Internacional i, des de FxJ s'ha preparat, a més de la formació de les persones, un programa informàtic que permet l'enregistrament de les declaracions de forma anònima, separant el relat de la persona, i només a la Tall Penal s'unirà el relat amb la persona declarant. Hi ha obert un punt d'informació a cadascuna de les quatre universitats, un altre a una oficina de l'Ajuntament de València i dos punts d'informació al Col·legi d'Advocats de València. Aquests processos no tenen cap cost. “Ningú no ha de demanar res a canvi, són les persones ucraïneses les que ofereixen els seus relats de manera voluntària per enviar-les a la Cort Penal”.

Durant tot el matí hi va haver jocs i tallers per als nens que hi han assistit, amb la col·laboració de “Payasospital”.