La Fundació Montañes manté el llegat del Sr. Juan de Dios Montañés després de la seva mort. Les seves principals obres en vida van ser la Casa-Col·legi de Godella, posant l'accent en el seu caràcter educatiu, i les escoles de pàrvuls i adultes de Ruzafa.

Més de 100 anys d'història de la Fundació

Des de la seva creació el 1890, que va passar a titular-se com a Fundació als anys 40, fins al moment present, han estat moltes les persones, uns els noms de les quals apareixen als arxius i altres anònimes, totes elles importants, que han estat treballant perquè la Fundació pogués complir els fins per als quals havia estat creada.

A la Casa-Col·legi de Godella, van estar primer les Oblates, després la Institució Villa Teresita. Actualment, quan la realitat i el progrés social i el canvi en les mentalitats han eliminat el sentit que tenia una institució d'aquest tipus, la Fundació ha volgut mantenir l'esperit d'aquesta finalitat fundacional col·laborant materialment amb la Institució Villa Teresita que realitza una tasca de integració entre persones marginades relacionades amb la prostitució. L'antiga Casa-Col·legi, encara coneguda al poble de Godella com a Vila Teresita, va ser adquirida per l'Ajuntament per formar part de l'equipament social i cultural de la població.

A l'Escola de Russafa, primer van estar treballant les Filles de la Caritat de St. Vicent de Paul, després, ja recentment, l'Institut Secular de les Obreres de la Creu. Als anys 30, després de la construcció del nou edifici, van arribar a assistir a les escoles uns 600 alumnes.

En aquests darrers anys, la Fundació es planteja una readequació i ampliació dels seus fins, iniciant una sèrie de projectes, dels quals forma part la rehabilitació de l'edifici de Ruzafa, que han de permetre una actuació eficaç i adaptada a les necessitats que planteja la realitat social actual.

En aquesta línia, la Fundació es planteja realitzar, com a centre educatiu, una oferta educativa de qualitat, amb uns objectius de desenvolupament individual i també de promoció i integració social, amb un caràcter compensatori de les desigualtats inicials, adreçada especialment a nens i nenes i joves de sectors desafavorits o en situació de risc de marginació o exclusió social.

Igualment, la Fundació es planteja promoure o donar suport a programes d'intervenció de caràcter més general en l'àmbit de la Comunitat Valenciana amb aquests mateixos objectius: programes de menors, d'educació i cooperació al desenvolupament, etc.

Un altre dels objectius prioritaris que la Fundació es planteja és potenciar la formació tècnica i professional adreçada a la integració laboral, especialment entre sectors amb dificultats especials per poder aconseguir aquesta integració: dones, persones amb discapacitats, grups amb risc de marginació, etc. considerant que la formació és un instrument essencial per possibilitar l'accés a un lloc de treball i que aquest accés és fonamental per a una inserció social real.

Finalment, en la mesura de les seves possibilitats, la Fundació es proposa treballar en una línia de suport a ONG, de promoció cultural, de desenvolupament d'investigacions sociològiques, centrades principalment en la problemàtica que anteriorment s'ha assenyalat, de recerca educativa, centrada en la millora de la formació professional, especialment la dirigida als sectors esmentats, i en general, d'activitats que puguin promoure un benestar i un desenvolupament social més elevats.

Gràcies a aquest conveni unirem esforços ambdues entitats per als nostres fins comuns.