L'activista, periodista i defensora dels drets de dones i infàncies a l'Afganistan, Malala Maiwand, va ser assassinada el 10 de desembre a Jalalabad (Nangarhar), segons va informar el govern afganès, quan sortia de casa seva en direcció a la ràdio televisió on treballava .

L'activista va ser sorpresa per un grup d'homes armats que van obrir foc en un tiroteig en què, a part de l'activista, també va morir el conductor, Mohammad Tahir. Després del que va passar, una filial del grup terrorista de l'Estat Islàmic (ISIS) ha reivindicat l'atemptat.

El president de FxJ, José María Tomás i Tío, ha volgut fer públic la condemna per aquests fets: “A la gravetat de l'assassinat s'uneix la covardia d'homes que han de fer grup i armar-se contra una dona indefensa que només defensava els drets de les dones”.

La Fundació per la Justícia (FxJ) treballa per la promoció i defensa dels Drets Humans i, fidel al seu lema – “Volem la Pau. Treballem per la Justícia” –, vol denunciar l'assassinat de Malala Maiwand. La fundació considera que, en els temps que corren, és incomprensible i impensable com un grup d'homes armats poden posar fi a la vida d'una activista per lluitar dia a dia pels drets de les dones i la infància a l'Afganistan.

Davant la situació actual, FxJ defensa que la defensa dels Drets Humans no només hauria de ser una tasca dels països més desenvolupats, sinó que hauria de ser una tasca promoguda per tots els governs. La fundació considera que la defensa dels DDHH ha de ser obligatòria sense reserva a tot el món perquè és un bé universal.

Amb aquest atac, ja són tres els assassinats de periodistes des del mes de novembre. Afganistan és considerat un dels països més perillosos per a l'exercici del treball del periodista, segons l'informe de Reporters Sense Fronteres, i ocupa el lloc 122 de 180 a la classificació mundial de països perillosos contra la llibertat de premsa 2020.