Els signants d'aquesta proposta, entre els quals hi ha José María Tomás, president de la Fundació, sol·liciten que es convoqui un nou concurs públic per a la selecció dels membres del Consell d'Administració i de la Presidència de la Corporació RTVE.

«Davant de les dinàmiques actuals de desinformació, comptar amb mitjans públics independents en què la ciutadania pugui confiar és essencial per a la salut de la nostra esfera pública i la regeneració pendent de la nostra democràcia. El reforçament d'aquesta garantia exigeix treballar consensos polítics i socials que evitin les sospites partidàries que poden afectar i servir de base per qüestionar la feina dels professionals de RTVE. Aquests compromisos s'han de fer extensius als mitjans públics autonòmics i locals»,afirmen.

A la declaració recorden que el Parlament va modificar el 2017 la llei de la ràdio i televisió de titularitat estatal «per recuperar la independència de la Corporació RTVE i el pluralisme a l'elecció parlamentària dels seus òrgans». Es va convocar un concurs públic de mèrits, al qual es van presentar un centenar de candidatures, i un comitè d'experts va triar els 20 noms que van atiar millor puntuació pel seu currículum professional i el projecte de gestió que van presentar per a RTVE.

«No obstant, quatre partits polítics -PP, PSOE, Unides Podem i PNB- van pactar no fer cas al concurs, ignorar aquesta baremació i repartir els càrrecs del consell d'administració entre les persones de confiança que s'havien presentat al procés. Aquest sistema de quotes no només ha generat desil·lusió entre els treballadors de RTVE, les associacions i els experts acadèmics que havien proposat el canvi, sinó que ha demostrat que dóna lloc a un sistema inestable, incapaç d'abordar els reptes de futur», afegeixen.

Les persones signants de la declaració indiquen que el sistema d'elecció actual «ha demostrat la seva ineficàcia, tant a l'hora d'eradicar l'associació professional entre RTVE i el partidisme polític com per fer front als reptes de futur que comparteix amb altres corporacions de servei públic europees en un entorn de desordre informatiu».

Aquesta declaració ha estat signada per diferents associacions i sindicats de periodistes i organitzacions, entre elles la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) i el Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), Sindicat de Periodistes d'Andalusia (SPA) i Unió de Professionals de la Comunicació (UPC-FeSP); la Federació d'Associacions de Periodistes d'Espanya (FAPE) i l'Associació d'Usuaris de la Comunicació (AUC).

Entre les més de cent firmes individuals hi ha Carmen Caffarel, catedràtica emèrita de Comunicació Audiovisual, exdirectora de RTVE i de l'Institut Cervantes; Adela Cortina, catedràtica emèrita d'Ètica i Filosofia Política; catedràtics i professors de Periodisme i Comunicació Audiovisual de diferents universitats; Rosa María Calaf, Yolanda Sobero i altres periodistes i personal de RTVE, així com els secretaris generals i membres de la FeSP i els sindicats d'aquesta Federació que han signat la declaració.