dia mundial contra el trabajo infantil

Des del Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València ens sumem avui, 12 de juny, a la celebració del dia Mundial contra el Treball Infantil.
L'any 2002, l'Organització Internacional del Treball (OIT) va declarar aquesta data amb el propòsit de donar a conèixer l'abast del problema del treball infantil i promoure iniciatives per resoldre'l.

Les darreres estimacions mundials de l'OIT sobre el treball infantil, publicades el setembre del 2013, revelen que el nombre de nens en situació de treball infantil ha disminuït en un terç des de l'any 2000 i ha passat de 246 a 168 milions. El nombre de nens en treballs perillosos se situa en 85 milions, cosa que representa una disminució significativa respecte als 171 milions de nens registrats l'any 2000. La major part d'aquest avenç es va aconseguir entre el 2008 i el 2012, quan l'estimació global del nombre de nens en treball infantil va disminuir en 47 milions, passant de 215 a 168 milions, i el nombre de nens en feines perilloses es va reduir en 30 milions, passant de 115 a 85 milions. Tot i aquest progrés, no s'aconseguirà la meta fixada per la comunitat internacional d'eliminar les seves pitjors formes per al 2016. Per tenir alguna possibilitat d'assolir aquesta meta en breu termini cal accelerar i intensificar els nostres esforços amb la participació dels governs empreses, els sindicats, la societat civil, i tots i cadascun de nosaltres.

Un gran nombre de nens fan treballs domèstics, remunerats o no, a les llars de terceres persones. Les seves vides transcorren ocultes a la mirada de la societat i el més habitual és que es trobin aïllats i allunyats de les seves famílies. Per això, aquests menors són particularment vulnerables a lexplotació i les històries dabús són molt freqüents.

Aquest any, el Dia Mundial contra el treball infantil centra l'atenció pública en el paper de la protecció social per mantenir els nens allunyats del treball infantil o retirar-los. El 2013, en el marc de la III Conferència global sobre el treball infantil, celebrada a Brasília, la comunitat internacional va adoptar la Declaració de Brasília, que posa en relleu la necessitat de treball decent per als adults, educació gratuïta, obligatòria i de qualitat per a tots els nens, i de protecció social per a tots. Fent-se ressò d'aquestes prioritats, el Dia Mundial del 2014 ha volgut fer una crida espacial a favor de mesures que permetin introduir, millorar i ampliar la protecció social de manera que arribi als grups de nens especialment vulnerables.

Per afavorir la reflexió i la participació sobre aquesta qüestió, us proposem avui un dels curtmetratges presentats al Festival que tracta aquest tema. Ha estat realitzat per David Moreno i porta el títol «Nosaltres juguem».