LUIS MIGUEL ROMANÍ VILLAFRANCA

Davant del greu problema que suposa avui dia la corrupció i el seu caràcter generalitzat, el 31 d'octubre del 2003, l'Assemblea General de les Nacions Unides a la Resolució 58/4 va decidir que, «per tal d'augmentar la sensibilització respecte de la corrupció, així com del paper que pot exercir la Convenció per combatre-la i prevenir-la, es proclama el 9 de desembre Dia Internacional contra la Corrupció».

Com va destacar el secretari general Antonio Guterres: «La corrupció engendra més corrupció i fomenta una cultura destructiva d?impunitat. La Convenció de les Nacions Unides contra la Corrupció és un dels principals instruments de què disposem per avançar en aquesta lluita. L'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16 i els seus objectius també ofereixen pautes per a l'acció».

El problema de la corrupció al món és de tal magnitud, que, segons el Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament, es calcula que cada any es paga un bilió de dòlars en suborns i es roben 2,6 bilions de dòlars anuals mitjançant la corrupció, suma que equival a més del 5% del producte interior brut mundial; i que als països en desenvolupament es perd, a causa de la corrupció, una quantitat de diners deu vegades més gran que la dedicada a l'assistència oficial per al desenvolupament.

És, sens dubte, un problema generalitzat que afecta en tots els àmbits de la societat, i, malauradament, totes les societats, i per això la seva prevenció permet avançar cap als Objectius de Desenvolupament Sostenible, ajudar a protegir el nostre planeta i crear llocs de treball, afavorir la igualtat de gènere i garantir un accés més gran a serveis essencials com la salut i l'educació.

No es pot pensar que la corrupció és un problema que afecta només els països subdesenvolupats. Espanya, malauradament, no roman immune a aquest veritable càncer de la democràcia i els drets humans, que la cobdícia dels diners o l'ànsia de poder porta a la corrupció. Els nostres mitjans de comunicació fa anys que ens donen notícia dels innombrables processos judicials, en què els tribunals estan jutjant gravíssims casos de corrupció que afecten persones i organitzacions d'un o altre signe. La corrupció i les seves greus seqüeles, segueix afectant la nostra societat, cosa que ens obliga a tots a conscienciar-nos en la lluita contra aquesta.

Perquè els esforços en la lluita contra la corrupció beneficien tot el conjunt social, però la mala conducta i les irregularitats estan robant recursos valuosos per respondre i recuperar-nos de les actuals crisis econòmiques que està patint aquesta societat.

La proclamació del 9 de desembre com a Dia Internacional contra la Corrupció, busca destacar els drets i responsabilitats de tots -inclosos els Estats, la classe política, els funcionaris públics, els agents de la llei, els representants dels mitjans de comunicació, el sector privat i la societat civil, en la lluita contra la corrupció -.

No només s'han d'unir els països i afrontar aquest problema global amb una responsabilitat compartida. Totes les persones –tant joves com grans– tenim un rol per a prevenir i combatre la corrupció per tal de fomentar la resiliència i la integritat en tots els nivells de la societat.

A Fundació per la Justícia considerem objectiu essencial lluitar contra la corrupció. El 2015 vam liderar, juntament amb 55 entitats més de la societat civil, un Pacte Estatal contra la Corrupció i per la Regeneració Cívica, que contenia 150 propostes i que es va subscriure per tots els Partits polítics, i es va presentar al Paranimf de la nostra Universitat. Amb tota publicitat i màxima pompa es van comprometre a eradicar qualsevol pràctica que pogués propiciar o facilitar que es produís qualsevol cas de corrupció. Set anys després segueix tan vigent i urgent revisió.

Així mateix, elaborem un Projecte de Govern Obert per a les entitats locals, que faciliti la transparència en la seva gestió i eradiqui la possibilitat de males pràctiques.

La commemoració cada 9 de desembre del Dia Internacional contra la corrupció, és una crida d'atenció a les nostres consciències, perquè tots analitzem què podem fer cadascun de nosaltres per ajudar en aquesta sensibilització contra la corrupció que tant ataca la nostra societat i afecta a els drets humans.

Tribuna al Llevant EMV

Opinió del Llevant EMV