Les associacions civils i veïnals tenen un paper crucial en la defensa dels drets humans i la lluita contra la corrupció, una problemàtica profundament arrelada a l'estructura sociopolítica del país. Des de la dictadura d'Alfredo Stroessner fins als desafiaments contemporanis, aquestes associacions han estat el mecanisme principal de resistència i suport per a les comunitats més vulnerables.

Un context marcat per la corrupció i la desigualtat

Paraguai enfronta greus problemes de corrupció que afecten totes les esferes de la societat. Tot i els esforços realitzats per combatre-la, com ara la creació d'agències especialitzades i la implementació de reformes legislatives, la corrupció continua sent un problema sistemàtic. Això ha tingut un impacte significatiu a l'economia del país, descoratjant la inversió estrangera i afectant el creixement econòmic. Segons l'Índex de Percepció de la Corrupció de Transparència Internacional, el Paraguai es troba entre els països més corruptes del món.

El llegat del règim del General Alfredo Stroessner, que va governar el país entre 1954 i 1989, va deixar profundes cicatrius a la societat paraguaiana. Durant aquest període, la dictadura militar va reprimir l'oposició, va limitar les llibertats civils i va cometre greus violacions als drets humans, incloent-hi detencions arbitràries, tortures i desaparicions forçades. La dictadura es va sostenir en gran mesura gràcies a la corrupció, amb el repartiment de terres a oficials i dirigents del partit a preus irrisoris. Malgrat la fi del règim, els efectes de la corrupció i la repressió encara se senten actualment, afectant la consolidació de la democràcia i els drets humans al Paraguai.

Violació de drets Humans i nous desafiaments per a la societat paraguaiana

La situació dels drets humans al Paraguai és preocupant a causa de diversos problemes com la violència, la discriminació i la corrupció. La Defensoria del Poble va rebre el 2020 més de 579 denúncies de violacions als drets humans, majoritàriament relacionades amb abús policial i tortura. A més, la violència de gènere és alarmant, amb un augment significatiu en els casos de feminicidis i violència domèstica en els darrers anys.

La població LGBTI també enfronta la discriminació i la violència, mentre que el treball infantil i l'explotació laboral són problemes greus que afecten la qualitat de vida de la població. En aquest context, les organitzacions veïnals i civils han assumit un paper clau en la defensa dels drets dels més vulnerables, exigint transparència i lluitant per la justícia social.

El paper de les associacions veïnals

Les associacions veïnals al Paraguai, com la Federació d'Entitats Veïnalistes del Paraguai (FEDEM) i la Contraloria Ciutadana de Luque (CCL), han esdevingut pilars fonamentals de la lluita pels drets humans i contra la corrupció. Aquestes organitzacions han estat un punt de trobada per a la ciutadania, tot fomentant la participació activa i organitzant manifestacions i protestes per denunciar la corrupció i exigir justícia.

FEDEM, per exemple, agrupa diverses associacions veïnals i representa els interessos de les seves comunitats davant les autoritats. Promou projectes comunitaris i treballa per informar la ciutadania sobre els seus drets i deures. La Contraloria Ciutadana de Luque, per la seva banda, fa prop de 20 anys que realitza accions d'incidència en polítiques públiques, auditant la gestió municipal i denunciant irregularitats.

L'activisme veïnal contra la corrupció

Un dels casos més representatius de l'activisme veïnal al Paraguai és la lluita contra el clan dels González Daher, una família amb gran poder polític i econòmic, acusada de corrupció i rentat de diners durant dècades. La ciutadania de Luque, amb el suport de la CCL, ha organitzat manifestacions i protestes per exigir justícia i denunciar les activitats il·lícites d'aquesta família.

Gràcies a la pressió ciutadana, el 2018 es va aconseguir la condemna del senador Víctor Bogado, un dels principals aliats dels González Daher, per enriquiment il·lícit i rentat de diners. Aquest cas demostra que la mobilització ciutadana pot tenir un impacte real en la lluita contra la corrupció i en la creació d‟un sistema més just i transparent.

Les defensores de drets humans i els seus reptes al Paraguai

Les defensores de drets humans al Paraguai enfronten un context hostil que en dificulta la tasca. Segons la Coordinadora de Drets Humans del Paraguai (Codehupy), el 2020 es van registrar més de 200 casos d'amenaces, fustigació i agressions contra activistes. Aquestes situacions són el resultat d‟un ambient d‟impunitat i manca de protecció per part de l‟Estat.

El govern paraguaià no ha adoptat prou mesures per protegir els que defensen els drets humans, especialment aquells que treballen en temes com la terra, l'ambient i la justícia. Tot i els riscos, activistes com Hugo Gualberto Vázquez Perini, de la Contraloria Ciutadana de Luque, i Miguel Ángel Sanabria Irepa, de FEDEM, continuen treballant incansablement per promoure els drets humans i combatre la corrupció.

El projecte de Fundació per la Justícia: Un enllaç entre Paraguai i València

En aquest context de vulneració de drets humans i lluita contra la corrupció, la Fundació per la Justícia de la Comunitat Valenciana ha llençat el projecte «Visibilització i defensa d'activistes de drets humans des de l'activisme veïnal al Paraguai». Aquesta iniciativa té com a objectiu sensibilitzar la ciutadania valenciana sobre la realitat al Paraguai i promoure aliances de cooperació entre organitzacions dels dos territoris.

El projecte inclou activitats de sensibilització tant a València com al Paraguai, com ara tallers, taules rodones i la projecció de documentals que donaran veu als activistes paraguaians. Així mateix, busca enfortir les capacitats de les associacions veïnals paraguaians mitjançant la creació de sinergies amb entitats valencianes, promovent l'intercanvi de coneixements i experiències per millorar la qualitat de vida de les comunitats més vulnerables.