Un relat del testimoni de dones Trans i representants polítics per entendre la situació de vulneració de drets

Karla Avelar i Bianka Rodríguez, defensores trans salvadorenyes, narren la lluita pels seus drets a El Salvador, que les ha portat fins i tot a l'exili. A la pel·lícula es dialoga sobre la situació d'aquest col·lectiu a Espanya, mitjançant altres dones Trans i diferents representants polítics.

Elena Veí, directora de Projectes de la Fundació per la Justícia, declara que des de la fundació donem suport aquest projecte perquè creiem que és important visibilitzar les lluites i resistències de les dones defensores dels drets LGTBIQ+ a tot el món i en particular a El Salvador. Karla i Bianka, són unes reconegudes defensores dels drets sexuals i defensores de la població transsexual i transgènere a El Salvador.

El documental està produït per Fundació Per la Justícia i dirigit per Alberto Pla. A més de subvencionat per la Generalitat Valenciana i estrenat al Marc del XIII Humans Fest, el Festival Internacional de Drets Humans de València.

Testimoni d'activistes

Bianka Rodríguez, defensora salvadorenca dels drets LGTBIQ+ i directora executiva de la Associació COMCAVIS Trans El Salvador recalca que, d'una banda, trobem el terme teòric de persona Trans. El que es definiria com aquella persona que no s'assumeix amb el sexe assignat al naixement, i ha de transcendir aquesta identitat assumida.

Encara que Bianka posa l'accent en allò que significa ser dona Trans en la realitat de Centreamèrica, “en allò particular és sinònim de mort. L'expectativa de vida de les dones Trans és de 33 anys, poques dones superen aquesta edat”.

En aquest sentit, assenyala que es viu en exclusió, “patim agressions físiques i exclusió de les nostres llars a primerenca edat perquè els principals agressors són la nostra família”.

De la mateixa manera, Karla Avelar, activista salvadorenca de drets transgènere, relata al seu testimoni, “jo mai em vaig sentir una persona diferent, sóc normal. La petita diferència és que esfondra els patrons de l'heteropatriarcat on ens fan creure que existeix l'home i la dona res més”.

L'activista, actualment exiliada a Europa, recalca que el principal problema és la societat que no té prou informació del que és ser una persona transgènere i que a més no s'interessa informar-se'n.

Per la seva banda, el testimoni de Daniela Requena, Dona trans, influencer, periodista, secretària de l'àrea LGBTIQ+ del PSPV, demana respecte a qualsevol persona, no cal aprendre totes les sigles, l'important és respectar.

L'aprovació de la Llei Trans

Durant el documental intervé la Ministra d'Igualtat, Irene Montero, i assenyala la necessitat de blindar els drets del col·lectiu LGTBIQ+ i especialment de les persones trans, que són potser les més invisibilitzades i les que pateixen més vulneracions de drets a tot el món.

“Les persones trans haurien de tenir els drets garantits, per això l'aprovació de la Llei Trans, on es recull el més important, que és la lliure determinació de la identitat de gènere i també d'altres com la prohibició de les teràpies de conversió i combatre la discriminació en tots els àmbits”, reconeix la ministra.

La Llei per a la Igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets LGTBI, més coneguda com a Llei trans, és una llei espanyola que finalment va ser aprovada el 16 de febrer de 2023 i on es reconeix l'autodeterminació de gènere a partir dels 14 anys.