Humans Fest 2022 - Presentació

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des de 2009, ha presentat la programació oficial per a la seva XIII edició. En total, a València es projectaran entre el 9 i el 18 de juny més de 60 pel·lícules i documentals internacionals que aborden la complexitat de les migracions i el dret al refugi des d'una perspectiva antiracista i de gènere.

“Hem rebut prop de 400 propostes des de molts racons del món. Ha estat un procés de selecció complicat, però creiem que els treballs escollits responen a l'objectiu que ens hem marcat el 2022: abordar les migracions com a dret humà fonamental, mostrar realitats i experiències diverses en aquest sentit, així com despertar un debat constructiu sobre la nostra actitud com a ciutadania global”, ha explicat Majo Siscar, directora d'Humans Fest, a l'acte que s'ha celebrat aquest matí a la Diputació de València.

MIRA LA PROGRAMACIÓ OFICIAL!

En aquesta presentació també hi han intervingut Mentxu Balaguer, diputada de Cooperació Internacional de la Diputació de València; José María Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia; i Miguel Monkc, dissenyador i il·lustrador encarregat del cartell d'aquest any; els qui han coincidit a apuntar la necessitat d'un festival com aquest per conscienciar i reivindicar. En paraules de José María Tomás i Tio: “Des de Fundació per la Justícia tenim la convicció que el cinema és una eina fonamental de sensibilització i de denúncia perquè arriba a totes les persones”.

“El festival iniciat el 2009 i amb 12 edicions realitzades ha aconseguit un equilibri entre la defensa dels drets humans i la denúncia de les seves vulneracions a tot el món, uns valors que compartim des de la Diputació i que plasmem amb la col·laboració del festival amb una ajuda en concurrència competitiva per a projectes de sensibilitat social de 2021. Per a la Diputació de València és tot un honor que donin el seu tret de sortida al Palau dels Scala i que diferents activitats d'aquest any es realitzin al MuVIM”, ha afirmat Mentxu Balaguer.

Per la seva banda, Miguel Monkc ha destacat la importància de visibilitzar les perspectives migrants, així com normalitzar la seva inclusió a la cultura ia la societat. Monkc, que va migrar des de Cuba a València el 2019, ha reconegut que l'encàrrec del cartell oficial de l'Humans Fest el va il·lusionar especialment en comprovar que el festival defensa la “no estigmatització” i la “diversitat en positiu”. "Des del disseny i la il·lustració també vull contribuir a una transformació social en aquest sentit", ha conclòs.

LA SECCIÓ OFICIAL I EL JURAT DEL 2022

Humans Fest consta aquest any de sis seccions a concurs, les quals comprenen un total de 62 produccions de múltiples orígens, com Espanya, Líban, Perú, Bulgària, Iraq, Grècia o Síria, entre altres països. En concret, com millor llargmetratge de ficció competeixen set pel·lícules, entre les quals hi ha l'estrena europea de La Pampa i l'estrena a Espanya de A long way.

Per la seva banda, hi ha set propostes que aspiren a millor llargmetratge documental i vuit a millor curtmetratge de ficció, de les quals tres són també estrenes a Espanya: Better half, Footsteps on the wind i Nos. D'altra banda, set candidates es juguen el premi a millor curt documental, mentre que el millor curtmetratge valencià es decidirà entre vuit pel·lícules, de les quals tres són documentals i cinc són de ficció. Aquestes últimes també opten al premi EDAV al millor guió de curtmetratge valencià.

Independentment de la categoria, moltes sessions de la secció oficial s'acompanyaran d'un col·loqui posterior juntament amb directors/es i intèrprets. Així mateix, Humans Fest destaca el 2022 per una ferma aposta per la animació. N'és una prova que, per exemple, la projecció de clausura serà la multipremiada Flee, que ha estat nominada als Globus d'Or i favorita per als Oscars.

Els treballs guanyadors seran seleccionats per un jurat format per 20 professionals dels sectors cinematogràfic, periodístic i social; com la directora Giovanna Ribes, el director de la Mostra de València Cinema del Mediterrani, Eduardo Guillot, el periodista Miquel Ramos o l'actriu i activista Asaari Bibang.

PROJECCIONS “A LA FRESCA” I MOLT MÉS

El festival ha fet un important salt el 2022, ja que també organitzarà projeccions gratuïtes a l'aire lliure a tres barris de València: la Plaça de Patraix, la Plaça del Santíssim Crist de Natzaret i la Plaça Jardí L'Ermita d'Orriols. A això se sumen 15 projeccions especials fora de concurs, com la premiada For Sama per a la inauguració.

Aquestes seran l'avantsala per a diferents taules rodones on s'abordaran qüestions clau en matèria de migració, com la guerra, la persecució, l'acolliment o la mirada del cinema als conflictes. Serà el cas de, per exemple, Bring it to the people, un estrena mundial que aborda com el racisme ha condicionat la vacunació per còvid a Nova York.

Així mateix, la XIII edició d'Humans Fest inclou una exposició de fotoperiodisme en col·laboració amb el col·lectiu Ruido Photo i la revista 5W. Amb el títol “Marcats per l'odi”, aquesta mostra aborda les conseqüències socials dels discursos d'ultradreta que alimenten la discriminació en totes les formes. Podreu visitar-vos a la Plaça de Manises, on romandreu des del 9 fins al 20 de juny.

UNA ABRAÇADA CINEMATOGRÀFICA PER A Ucraïna

Humans Fest, que forma part de la Human Rights Film Network, ha decidit cedir un espai del seu programa a Docudays UA, el festival internacional de cinema documental sobre drets humans d'Ucraïna. Habitualment, aquest se celebra cada any durant el mes de març a Kíev, però el 2022 no ha estat possible a causa de la guerra amb Rússia. Per això, el festival valencià projectarà dos treballs de producció ucraïnesa i també comprendrà una trobada per analitzar la situació del conflicte esmentat actualment i el paper de les institucions i la societat civil internacional per construir la pau.

El festival Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia, celebra la XIII edició gràcies al suport de la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de València, la Diputació de València i Caixa Popular; a més de les múltiples col·laboracions d'organitzacions, entitats i especialment persones voluntàries que han apostat per Humans Fest. À Punt, la radiotelevisió autonòmica valenciana, és el mitjà oficial del festival.

RESUM D'HUMANS FEST 2022 EN XIFRES

• 62 pel·lícules en total
  • 6 seccions competitives:
    • Millor llargmetratge de ficció (Humans Fic): competeixen 7 pel·lícules, una d'elles és estrena a Europa (La Pampa) i una altra, estrena a Espanya (A long way)
    • Millor llargmetratge documental (Humans Doc): competeixen 7 pel·lícules documentals
    • Millor curt de ficció: 8 pel·lícules amb tres estrenes a Espanya (Better half, Footsteps on the wind i Nos)
    • Millor curt documental: 7 pel·lícules, entre les quals hi ha una estrena a Espanya (Igor)
    • Millor curt valencià: 8 pel·lícules, de les quals 5 són de ficció i 3 són documentals
    • Premi EDAV al millor guió de curt valencià: les 5 pel·lícules de ficció valencianes que també competeixen com a millor curt valencià
    • Secció 1 minut, 1 frontera: 10 micrometratges realitzats per alumnat del Comenius Centre Educatiu
  • 15 pel·lícules en projeccions paral·leles, entre elles les premiades For Sama (inauguració) i Flee (clausura), així com una estrena a Espanya des d'Ucraïna (Plai. A mountain path) i una estrena mundial: Bring it to the people.