Cárcel de Picassent

Avui, 15 de febrer, inicien els tallers amb 18 interns del Centre Penitenciari Antoni Asunción dins del projecte finançat per la Unitat de Benestar Social i Integració de l'Ajuntament de Vàlencia: “Futurs en llibertat. Espai integr-art”.

Aquest projecte pretén generar un espai de creació artística, de caràcter social i inclusiu, que sigui afavoridor de processos de resiliència i empoderament personal per a persones privades de llibertat. La intenció és afavorir processos on creïn, reflexionin i s'interrelacionin d'una manera més lliure; a més, es pretén que puguin desenvolupar habilitats socials i professionals que els resultaran de gran utilitat una vegada es trobin fora del centre penitenciari.

L'any passat, gràcies a aquest espai, es va aconseguir produir un documental on eren els mateixos reclusos els qui narraven la seva pròpia història i els qui en van realitzar l'enregistrament i la producció. El producte audiovisual obtingut “Tu tries” ja està disponible al nostre canal de YouTube, et deixem aquí lenllaç.

L'estrena del documental es va fer al juny de l'any passat dins del XIII Humans Fest acompanyat d'un debat obert al públic al MuVIM “Presó i dret a la cultura”. A més, i amb la intenció de traslladar dins de la presó els fòrums socials esdevinguts fora, es va presentar “Tu tries” acompanyat d'un altre curtmetratge i un petit debat amb els interns; al mateix van acudir més de 100 persones.

Aquest any s'hi ha incorporat una mirada més àmplia i es pretén treballar també amb activitats per a l'exploració creativa de les emocions i l'autoconeixement. D'aquesta manera, i de la mà de Paula Sánchez, La Cosecha, i el suport de l'equip directiu del Centre Penitenciari de Picassent, es pretén no només obtenir un producte audiovisual produït íntegrament per les persones privades de llibertat, sinó potenciar el propi procés creatiu.

Mitjançant exercicis dexpressió subjectiva es pretén donar un espai al relat propi abordant processos de les històries personals dels interns. El taller està enfocat al desenvolupament d'habilitats i competències intrapersonals, com ara l'expressió i la gestió emocional o les relacions i els valors associats a la vida comunitària.

Gràcies a aquests tallers es vol disminuir el grau d'estigma lligat a la població reclusa, des del reconeixement del seu treball artístic i l'acostament a la història.

Fundación por la Justicia vuelve a la cárcel de Picassent