Dimecres que ve 5 de febrer Fundació per la Justícia (FxJ) i el Consell Valencià de Col·legis d'Advocats (CVCA) faran entrega del Premi Drets Humans 2019 que enguany ha recaigut sobre l'expresident de la República d'Uruguai, José Alberto Mujica Cordano, també conegut com Pepe Mujica.

L'acte de lliurament tindrà lloc a la sala d'actes de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de València (ICAV), i comptarà amb la presència de diferents personalitats de la societat civil, tant a nivell autonòmic com nacional, així com del mateix Mujica, que a més oferirà un col·loqui l'endemà de la cerimònia al Centre del Carme Cultura Contemporània.

El guardó, el qual va ser atorgat pel jurat el passat mes de desembre després de valorar 19 candidatures més, reconeix la trajectòria vital de compromís personal i institucional amb els drets humans i la justícia de l'expresident.

El jurat d'aquesta edició ha estat presidit per Maite Tirar-te, de l'Associació PRODEIN, premiada a l'edició de 2018, i format per: Antonio Esteban Estevan, president del CVCA; José María Tomás i Tio, president de Fundació per la Justícia; José Soriano, secretari del CVCA; Jesús Salvador Muñoz, tresorer de la institució, així com els vocals Manuel Mata i Vicente Pascual. Així mateix, han format part del jurat Luis Miguel Romero, Clara Arnal, Salvador Alborch i Mònica Escamilla, patrons de FxJ; Ricardo Belenguer, expresident del Tribunal de les Aigües i Patró d'Honor de FxJ; José María Segura, del Servei Jesuïta a Refugiats i Patró d'Honor de FxJ; Francesc Gamero, secretari autonòmic d'Hisenda de la Generalitat Valenciana; José García Añón, director general de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia, i Juan Añón Calvete, secretari del Patronat de FxJ.

Sobre el guardonat del Premi DDHH 2019

José Alberto Mujica Cordano va néixer el 20 de maig de 1935 a Montevideo, al si d'una família humil i de descendents bascos. A mitjan els 60 va fundar el Moviment d'Alliberament Nacional-Tupamaros (MLN-T), en aquesta època va caure presoner quatre vegades i va ser sotmès a tortures brutals.

Va passar 15 anys a la presó. El 1985, amb el retorn de la democràcia a Uruguai, va ser posat en llibertat juntament amb altres presos polítics afavorits per una amnistia. Va crear el Moviment de Participació Popular (MPP) al si de la coalició Front Ampli i el 2009 el poble uruguaià el va triar el seu president per al període 2010-2015.

Conegut com 'el president més pobre del món', està convençut que va deixar el país “una mica millor, almenys des del punt de vista de la justícia social: hi ha menys pobres i indigents i cap al futur es dibuixa una societat millor” , va sostenir. Actualment és Senador de la República d'Uruguai.