Fundació per la Justícia va concórrer a la convocatòria de la GVA de subvencions per a ONGD per al finançament de projectes d'educació per a la ciutadania global, dirigits a la sensibilització sobre activistes de Drets Humans a l'àmbit de la Comunitat Valenciana, corresponent a l'any 2020, amb el projecte “Visibilització i Defensa d'activistes de drets humans en el marc de protecció dels drets del col·lectiu LGTBIQ+ a El Salvador”. Entre els drets vulnerats destaca el dret a la vida ia la seva integritat física, en detectar-se que l'esperança de vida de la dona trans a El Salvador és de 33 anys, davant de la mitjana de 73 anys de la resta de dones, xifra obtinguda a partir de les dades d'Amnistia Internacional i ACNUR el 2020.

La situació de pandèmia mundial va impedir la presència de Bianka Rodríguez i Karla Avelar, presidentes successives de l'associació COMCAVIS TRANS a El Salvador, fins ben entrat l'any 2021.

Els resultats previstos eren la celebració d'unes Jornades de sensibilització a València amb la participació de diverses associacions; l'elaboració de píndoles informatives i d'un documental amb les defensores per a la difusió en xarxes socials i obtenir més visibilitat; i la redacció de contingut SEO sobre la situació dels drets de les defensores i del seu col·lectiu. Tot complert.

Per a l'elaboració del documental es van contractar els serveis de l'agència de comunicació Alberto Pla, que va estimar que havia d'incloure les aportacions dels que ostentaven a nivell local, autonòmic i nacional la responsabilitat sobre aquests col·lectius, incorporant al documental les declaracions de Lucía Beamud, Regidora d´Igualtat, Espai Públic i Pobles, Mònica Oltra, Consellera d´Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, i Irene Montero, Ministra d´Igualtat del Govern d´Espanya.

A vueltas con los Defensores de DDHH

Per aconseguir l'objectiu de més difusió i visibilitat, Fundació per la Justícia va incloure a la programació del Festival Internacional de Cinema sobre Drets Humans, Humans Fest, i va difondre per tots els mitjans al nostre abast, la presentació del documental, acompanyada d'una taula rodona , en què tenia especial sentit que participessin persones del col·lectiu afectat i responsables de les àrees corresponents a les institucions. La Comissió de Govern va oferir a la nostra patrona Regina Laguna que la moderés.

Conscients de la disparitat de criteris que sobre la matèria existeixen al nostre país, va semblar que era d'una rellevància especial oferir les diferents posicions que es poguessin exposar des de la llibertat, el respecte i la tolerància en un context de diàleg enriquidor i intercanvi creatiu, però en cap cas assumint com a pròpia versió que pogués oferir-se pels diferents partícips, ja que entre els nostres valors hi ha la tolerància, el respecte a allò diferent, la protecció dels drets de tots i la defensa dels de les persones vulnerades o en risc de ser-ho.

Fundació per la Justícia agraeix la participació de totes les persones a la recerca de respostes que garanteixin els drets legítims de totes; segueix oferint els instruments de què disposa a través dels nostres projectes -i, en particular, del nostre Festival Internacional de Cinema sobre Drets Humans- per relatar i visibilitzar qualsevol vulneració; i continuarà apostant per la veritat, la justícia, la igualtat i els drets per a totes les persones sense exclusió.

Text aprovat per unanimitat del Patronat de FxJ el 28 de juny de 2022

A voltes amb els Defensors de DDHH (185 downloads )