La fabricació d'una vacuna és un procés complex el desenvolupament del qual requereix entre quatre i set anys. En aquest temps es duen a terme una sèrie d'assajos, primer al laboratori; a continuació, si aquests resulten favorables, es fan les proves en humans; s'hi confirma l'eficàcia, l'estabilitat i la seguretat de la vacuna, incrementant-se gradualment el nombre de participants. Al començament de la redacció del present llibre, l'Agència Europea del Medicament havia autoritzat la comercialització de quatre vacunes Covid -19 (BioNTech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca i Janssen). Pocs mesos després s'hi incorporen les de Novavax, Valneva i Sanofi Pasteur. El 30 de març del 2023 aprova la d'Hipra.

Així, a data de la impressió de la publicació del llibre Covid 19: Fàrmacs i excipients de les vacunes (10 d'abril de 2023) són vuit les vacunes autoritzades en poc més de tres anys des que l'OMS declarés la pandèmia per la Covid-19 (11 de març 2020). Els esforços de la comunitat científica per buscar una solució a un problema de salut pública global han permès el desenvolupament d'un medicament en un temps sense precedents.

Per aprofundir en aquest tema, José Mª Tomás, President de Fundació per la Justícia, va presentar el llibre Covid 19: Fàrmacs i excipients de les vacunes a l'Àmbit Cultural del Corte Inglés Pintor Sorolla – Colón a València. També van participar els doctors el senyor Jose Luís Zaragosí i la senyora Marisa Ferrándiz i van estar presents els autors i doctors Fernando Rius Alarcó i Octavio Diez Sales. Finalment, els beneficis d'aquest llibre es destinaran a la vacunació de persones vulnerables mitjançant la Fundació per la Justícia