José Alberto Mujica Cordano, expresident de la República d'Uruguai i més conegut com a Pepe Mujica, va rebre el passat 5 de febrer el Premi Drets Humans 2019 del Consell Valencià de Col·legis d'Advocats – Fundació per la Justícia de mans del President de FxJ, José María Tomás i Tío, i el del CVCA, Antonio Esteban Estevan. Premi que li atorguen les dues entitats en reconeixement a la seva trajectòria vital de compromís personal i institucional amb els drets humans i la justícia.

A la seva intervenció, Pepe Mujica va advertir que "la lluita pels Drets Humans no s'acaba mai" i també que "està sotmesa a l'esdevenir històric dels canvis de la societat". En definitiva, “és una lluita permanent marcada per les desigualtats i les limitacions de la nostra pobra humanitat”.

"Un ha de decidir si vol passar la seva vida sent un pagador de quotes o donar sentit a la seva vida intentant fer alguna cosa pels altres, per tenir una mica de dignitat, pensant que està fent també alguna cosa per si mateix". Per Mujica, viure amb causa és l'única manera de viure.

“El repte que es planteja a la joventut, a les noves generacions, és aconseguir unes mesures globals que no ignorin les conclusions de la ciència i que posin al davant la garantia dels Drets Humans, perquè si no podem acabar en un món per a pobres i un altre per a rics. En això és molt important que la política no es faci la distreta”, va afegir Pepe Mujica.

Per la seua banda, el President del Consell Valencià de Col·legis d'Advocats, Antonio Esteban, va assegurar que “la promoció i defensa dels Drets Humans i valors associats a aquests, és i ha estat, des de sempre, un compromís irrenunciable per a l'Advocacia Espanyola, en què principalment descansa la defensa dels Drets i Llibertats dels ciutadans constituint una peça essencial i bàsica de l'arquitectura de l'Estat de Dret.

En temps de globalització i desregulació, com el present, és necessari que la societat civil s'impliqui activament en la promoció, protecció i defensa dels drets humans, tant polítics com socials. La concessió d'aquest premi al Sr. José Mújica respon a aquesta implicació, en reconèixer una persona que ha portat i porta a la pràctica un compromís personal i institucional amb els drets humans i la justícia social”.

Mentre que el President de Fundació per la Justícia, José María Tomás, ha indicat que "implicar-se en la defensa dels Drets Humans universals és el peatge que hem de pagar per haver nascut a la zona més afavorida de la Terra".

A parer seu, la recepta per seguir il·lusionat en la recerca de la Justícia té dues vessants: la primera és que “des de qualsevol servei públic o comportament personal tenim l'obligació de normalitzar la discrepància”. I la segona és “posar passió al que fem; és a dir, fer allò que hem de fer de la millor manera que puguem. Apassionar-nos per la vida que tenim regalada, apassionar-nos per la defensa dels Drets Humans”.

Prèviament al lliurament del guardó, el Secretari del Jurat del Premi DDHH 2019, Juan Añón, va llegir l'acord de concessió del premi a Pepe Mujica. D'ell va subratllar que durant el període en què va exercir la Presidència del seu país es va apreciar una millora social notable, destacant la disminució notable de la taxa de pobresa, així com un augment significatiu de l'ocupació, els salaris i les pensions. Així mateix, va impulsar el desenvolupament i diversificació del sector energètic cap a les energies no contaminants.

En la glossa al premiat, també va destacar “la seva humilitat, sobrietat i compromís”, que l'han portat a renunciar a part del seu sou com a President i Senador per lliurar-lo a organitzacions que treballen per millorar les condicions de vida dels més desafavorits de la seva país. “Estem davant d'una persona allunyada de tota ostentació i de tot impuls consumista”, que, a més, “entén la política com a servei als altres” i “sempre s'ha posicionat al costat de la justícia, al costat dels més pobres i més febles”.

En definitiva, allò que el Jurat del Premi Drets Humans 2019 ha valorat de Pepe Mujica és “la seva senzillesa, humilitat i compromís social, però no com una forma de vida impostada, sinó perquè durant tota la seva vida ha estat així i, sent-ho, ha marcat una especial manera de fer política”.

LA SOCIETAT CIVIL ARROPA A PEPE MUJICA

L'acte de lliurament del Premi Drets Humans 2019 del Consell Valencià de Col·legis d'Advocats - Fundació per la Justícia va tenir lloc a la sala d'actes de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de València (ICAV).

A l'acte va assistir l'homenatjat, José “Pepe” Mujica, acompanyat de la seva dona, Lucía Topolansky, així com representants de la societat civil de tota la Comunitat Valenciana, patrons de Fundació per la Justícia, consellers del CVCA, degans dels col·legis d'advocats de tota la Comunitat, i nombroses personalitats.

Entre les autoritats que van acudir a homenatjar Pepe Mujica destaquen la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto; el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos; la Vicepresidenta del Consell i la Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra; el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; els consellers d'Habitatge, Rubén Martínez; d'Economia Sostenible, Rafael Climent; de Justícia, Gabriela Bravo; d'Hisenda, Vicent Soler, i de Participació, Rosa Pérez; el Delegat del Govern a la CV, Juan Carlos Fulgencio; la Presidenta del Consell General de l'Advocacia Espanyola, Victoria Ortega; l'alcalde de València, Joan Ribó; el president de la Diputació Provincial de València, Toni Gaspar, i el de la de Castelló, José Pascual Martí; així com diputats, senadors, alcaldes de nombrosos municipis, directors generals, secretaris autonòmics… fins a sumar més de 300 convidats.