El patronat de Fundació per la Justícia va acordar el 2014 posar-se en marxa i buscar una manera d'abordar la corrupció generalitzada que ens començava a angoixar com a societat i com a ciutadans. A partir d'aquí un grup de 28 qualificats professionals en diferents àmbits del coneixement i experiència a l'Administració, es van posar a treballar i van elaborar un primer document amb 99 propostes, obert a noves aportacions de la societat civil, i en 35 dies van rebre 251 propostes més de particulars.

Un total de 15 grups de treball van perfilar durant tres mesos les iniciatives que van concloure en els 150 punts inclosos al Pacte Estatal contra la Corrupció i per la Regeneració Cívica, presentat a València el 9 de desembre de 2015, Dia Internacional contra la corrupció al Paranimf de l'edifici de la Nau.

Els set partits polítics amb representació a la Comunitat (Compromís, Podem, UPyD, EU, PSPV-PSOE, PP i Ciutadans), així com representants d'entitats públiques i privades i particulars, es van adherir a aquest Pacte.

El document proposa, entre altres mesures, l'eliminació de la lliure designació de càrrecs administratius i aplicar la Llei de la funció pública «fins a les darreres conseqüències»; suprimir les fundacions, societats mixtes i consorcis finançats per l'erari públic; controlar els fons reservats; i criteris «objectius i homogenis» per fixar els sous dels càrrecs públics.

El pacte contempla també «aprimar la cúpula política» a cada institució; que cap polític no pugui ocupar, durant almenys 4 anys des del seu cessament, càrrecs directius en empreses de l'àmbit en què va ostentar el càrrec; suprimir el Senat (només acceptada per UPyD, EU i Ciutadans) i les Diputacions provincials; «prohibir el transfuguisme», i limitar a 8 anys la permanència al mateix càrrec.

També proposa canviar la Llei Electoral per implantar un sistema de «llistes obertes» (al qual s'oposen EU, PSPV i Ciutadans); eleccions «primàries obertes i obligatòries»; prohibir que els polítics s'ocupin d'òrgans reguladors o que siguin directius de caixes d'estalvi; i una Llei per protegir els funcionaris que revelin activitats il·legals del govern.

En matèria de Justícia, demana que l'elecció dels membres del Tribunal de Comptes, del Consell general del Poder Judicial, els tribunals Suprem i Constitucional, presidents del TSJ i d'Audiències provincials sigui mitjançant concurs de mèrits reglat, «professionals competents sense cap vincle polític», ha assenyalat Tomás Tío.

Un dels punts més polèmics que inclou el Pacte és la retirada de les competències urbanístiques als ajuntaments «com a principal focus de corrupció política», que només han donat suport a Podem i UPyD, així com l'eliminació del Senat, que només han donat suport a UPyD, EU i Ciutadans, i implantar les llistes obertes, a què s'oposen EU, PSPV i Ciutadans.

L'únic partit que va assumir totes les propostes va ser UPyD, seguit de Podem (149 del total), Compromís (148); Esquerra Unida (143), PSPV (131), PP (125) i Ciutadans (122).

Documents:

Pacte Estatal contra la corrupció i per la regeneració cívica

Ponència al Congrés Internacional de Transparència i Accés a la Informació