El president de la Fundació per la Justícia, José María Tomás i Tío, i el president de la Fundació Bancaixa, Rafael Alcón, han presentat aquest matí als mitjans de comunicació als guanyadors del XV Premi Fundació per la Justícia-Fundació Bancaixa: Maite Echarte i José Palazón, de l'Associació Pro Drets de la Infància (PRODEIN). Des de 1999, Maite Echarte i José Palazón vénen realitzant una intensa tasca en defensa dels drets de les persones migrants, especialment nens i nenes que accedeixen a la ciutat de Melilla i que pateixen greus violacions de drets humans.

Els premiats rebran 10.000 euros, que és la dotació del premi en aquesta edició, per continuar amb la tasca de cura, denúncia, visibilització i creació d'oportunitats per a centenars de menors, dones i famílies en el seu pas per Melilla. Després de la trobada s'ha celebrat una taula rodona sobre 'Infància i immigració' en què han participat, juntament amb els guardonats, el president d'Unicef Comunitat Valenciana, Jorge Cardona; el secretari de Migracions de la Diòcesi de València, Rafael Yagüe; i la representant del Comitè Espanyol d'Ajuda al Refugiat, Ángela Nzambi.

Va ser un petit el que va fer que aquesta història es posés en marxa: un nen de 8 anys. Dormia en un contenidor d'escombraries, al costat de la finestra del despatx de Josep. Als dos o tres dies, la Maite i en José van fer el primer contacte amb ell i el van convidar a sopar a casa seva. Va ser aquest petit qui els va anar introduint al món dels nens i nenes del carrer, presentant-los a altres menors i permetent-los acostar-se a les seves històries. Un acabava de tenir una fractura que no estava sent atesa; altres els explicaven els maltractaments que rebien per part dels grans. Al carrer uns 120 menors sobrevivien de la mendicitat. La majoria sense lligams familiars i que vivien de manera permanent a Melilla. En aquella època, la majoria tenien entre 11 i 15 anys i se'ls podia veure per tota la ciutat pidolant i en un estat deplorable. Mesos després, cap a meitat de l'any 1999, naixia l'Associació Pro Drets de la Infància (Prodein).

El paper de Prodein al llarg d'aquests 20 anys ha estat determinant en l'evolució de les vides de centenars de menors al seu pas per Melilla. Un dels èxits més importants per a José ha estat poder fer visible aquest problema. Maite recorda quan van començar a anar a escola, quan es van començar a obrir les residències, els primers permisos per traslladar-los a la península, veure com anaven arribant a Espanya i s'anaven estabilitzant i construint projectes de vida amb les seves famílies. Centenars d'històries que per a la Maite i en José estan plenes de cares molt concretes.

Aquesta parella ens recorda la humanitat dels que truquen a la porta. Han estat capaços de fer visibles les injustícies que pateixen i les morts de les que fugen davant la invisibilització sistemàtica que pretén menystenir-los. Josep, recolzant-se en la sensibilitat de la seva càmera i la certesa de la seva paraula, continua en el seu afany de mostrar la vida humana en tota la seva dignitat. Uns ulls ben oberts, que s'han fixat, també, a les famílies, dones i menors residents de llarga durada a la ciutat i que no tenen documentació, i amb què Prodein s'ha implicat per ser, en moltes ocasions, les seves mans i la seva veu. Així ho van recollint des del 2007 al bloc: www.melillafronterasur.blogspot.com.es.

El Jurat del XV Premi Fundació per la Justícia-Fundació Bancaixa ha estat presidit per Begoña Machancoses, en representació d'Omar Islam Ali, guardonat a l'anterior edició, i format per: Vicent Soler, Conseller d'Hisenda i Model Econòmic; Mª José Ferrer, Portaveu de la Comissió de Justícia del Partit Popular; José Mª Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia; Rafael Alcón, president de Fundació Bancaixa; Juan Alegre i Regina Laguna, patrons de Fundació per la Justícia; Francisco Almenar, vicepresident del Tribunal de les Aigües de València; Vicente Gallego de Fundació Maides; i José María Segura del Servei Jesuïta a Refugiats, assistits per Juan Añón i Salvador Alborch, com a Secretaris de les dues sessions del Jurat.

Concedit per primera vegada el 1995 al Sr. Adolfo Suárez, aquest premi s'ha atorgat en edicions successives a persones i entitats com el Tribunal de les Aigües de la Vega de València, l'Associació de Víctimes del Terrorisme, l'Associació Pro-Cerca de Nens i Nenes Desapareguts (El Salvador), el professor Muhammad Yunus (Bangla Desh), Sra. Bogaletch Gebre (Etiòpia), el Pare Vicente Berenguer (Moçambic), el doctor Pedro Cavadas (València), Missioneres de la Caritat (Índia), el Servei Jesuïta a Refugiats (Roma), Fundació MAIDES (València), Richard Frechette, director dels nostres Petits Germans a Haití, l'advocat penalista D. Julián Carlos Ríos Martín i Don Omar Islam Ali, últim guardonat per la seva tasca en defensa dels drets de la població de l'illa de Lamu (Kenya) i molt especialment de l'educació i l'alimentació de nens i nenes en situació d'extrema pobresa.