El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des del 2009, ha conclòs la seva XIV edició amb una gala de clausura en què la guionista i actriu principal Taki Mumladze ha recollit el premi a Millor Llargmetratge de Ficció de la Secció Oficial d'aquest any per A room of my own. Per la seva banda, el Millor Llargmetratge Documental ha recaigut en Kenya, de Gisela Delgadillo. L'acte ha tingut lloc dissabte a la nit 10 de juny al MuVIM, on s'han reunit prop de 200 persones de l'àmbit cultural i social per acompanyar el lliurament dels guardons. De les sis pel·lícules premiades pels jurats, quatre estan dirigides per dones.

SOBRE ELS TREBALLS GUANYADORS EN LLARGMETRATGES

Ioseb 'Soso' Bliadze és un director georgià que ha despuntat els últims anys. El guió de A room of my own el signa al costat de Taki Mumladze, que també interpreta la protagonista de la pel·lícula: la Tina, una dona que ha perdut el rumb a la vida i li lloga una habitació a Megi, gràcies a la qual descobreix què se sent en ser lliure i capaç de prendre decisions pròpies. Filmada durant la pandèmia, aquest llargmetratge evoca l'habitació pròpia de Virginia Woolf i reflecteix el procés d'emancipació interior d'una jove supervivent de violència de gènere repudiada per una societat masclista i conservadora.

D'acord amb el jurat d'aquesta categoria, A room of my own destaca per retratar de manera precisa i profunda el viatge d'una dona cap al descobriment d'una altra realitat possible d'independència i llibertat personal; i descriure amb subtilitat i destresa com, a través del referent d'una altra dona i les cures que sorgeixen de manera natural entre elles, aconsegueix agafar les regnes de la seva pròpia vida”.

Per la seva banda, Kenya és el retrat d'una dona trans que viu a la ciutat de Mèxic i presencia com una amiga, que també és treballadora sexual transgènere, és assassinada per un client. A partir d'aquí, inicia una lluita per la justícia que implica defensar el seu dret a ser i el de les seves companyes, com també enfrontar-se a les pors. El jurat ha elegit la proposta de la mexicana Gisela Delgadillo com a Millor Llargmetratge Documental per reivindicar “un col·lectiu vulnerable i violentat” que està “en lluita contra una opressió generalitzada i global”.

Així mateix, destaquen "el tractament narratiu que fa evolucionar la història d'acord amb la proposta, amb un personatge principal, Kenya, que es presenta de manera natural, sense victimisme ni artifici, fent gala d'un realisme documental". També valoren "un muntatge cuidat" i que abordi "la història d'una causa col·lectiva plena de personatges sincers que aporten credibilitat, lluny de maniqueismes".

Tant A room of my own com Kenya han estat estrenes estatals en el marc de l'Humans Fest. De fet, aquest any el festival ha comptat amb 11 llargmetratges a la seva Secció Oficial, dels quals set s'han projectat per primer cop a Espanya. A les dues pel·lícules guanyadores s'hi han sumat en aquest sentit Òpal, L'home sense culpa i Els agitadors en ficció i And still I sing al costat de Old fashion, new life en gènere documental.

SECCIÓ OFICIAL DE CURTMETRATGES

El premi a Millor Curtmetratge de Ficció ha recaigut en Coses de nens, dirigit per Bernabé Rico, que mostra les reaccions en una escola de primària quan un nen acudeix a la festa de disfresses per Nadal vestit de Wonder Woman. Per al jurat ha estat crucial abordar un tema d'actualitat i proper per al públic, parlant explícitament de drets humans amb una perspectiva feminista i reflectint un plantejament constructiu i pacífic.

A més, han decidit concedir una menció especial en aquesta categoria competitiva a Over Mij de Ali Asgari "per abordar el tema de l'opressió femenina i la importància de la sororitat amb un llenguatge cinematogràfic sobri i unes interpretacions molt creïbles"

D'altra banda, Hondarrak, de Paula Iglesias, ha estat el Millor Curtmetratge Documental. Un treball que parla sobre el deteriorament del sistema de cures mitjançant les històries de dues dones. El jurat l'ha triat pel seu “treball narratiu, fotogràfic, sonor i documental”, així com “una narrativa visual i simbòlica molt cinematogràfica que, alhora, fa la seva particular denúncia social sobre els drets humans de les dones”.

Iglesias ha recollit el premi de mans de Cristina Ramon, la presidenta de la Coordinadora Valenciana d'ONGDs, qui ha estat part activa del festival a través de la implicació de 66 activistes que han participat d'una manera o altra.

RECONEIXEMENTS EN CLAU VALENCIANA

La Secció Oficial d'Humans Fest inclou dos premis per a creacions valencianes. Així, el premi a Millor Curtmetratge Valencià s'ha atorgat a Hàbitat, de Elena Escura, “per la seva originalitat i emotivitat a l'hora de tractar un tema que ha perdut l'atenció, però que continua sent una realitat al dia a dia de moltes persones: els desnonaments”, en paraules del jurat. Per la seva banda, el premi EDAV a Millor Guió de Curtmetratge Valencià ha estat per The way I welcome you, de Amparo Fortuny, pel seu "guió on es complementen amb habilitat el registre documental i testimonial amb el de ficció" i per posar en relleu "la conflictivitat del dret/deure d'acollida a les persones refugiades polítiques i/o econòmiques".

EL RECONEIXEMENT AL TALENT MÉS JOVE

Humans Fest té una secció històrica dins de la seva competició oficial: 1 minut, 1 dret, l'objectiu del qual és promoure el cinema com una eina de defensa dels drets humans entre el alumnat valencià. Aquest any ha estat possible gràcies a la participació d'estudiants de Comenius Centre Educatiu, IES Puçol de Puçol, CEIP Angelina Carnisser de València, Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, Màster en Animació de la Universitat Politècnica de València i La Nau Gran de la Universitat de València. Triat mitjançant votació del públic, el treball guanyador ha estat Un dia. Ni més ni menys, realitzat per estudiants del CEIP Angelina Carnicer de València.

El jurat de la XIV edició d'Humans Fest ha estat format per 18 professionals de l'àmbit cinematogràfic i social: Avelina Prat, Laura Herrero Garvín, Elvira Cambra López, Sara Mansanet, Ricardo Macián, Laura Martínez, Pilar Martínez, Fran Fernández, Isabelle Mamadou, Lucy Polo, Sixto Garcia, Eva Garcia, Elena Belenguer, Gloria March, Sénia Mulayali, Jordi Juan Martínez Sánchez, Anna Juesas García i Óscar Valle García.

L'EDICIÓ MÉS ACCESSIBLE I PARTICIPATIVA D'HUMANS FEST

Humans Fest ha celebrat la XIV edició de l'1 al 10 de juny. Durant aquests dies s'han projectat 40 pel·lícules de diferents països, com Argentina, Marroc, Martinica, Colòmbia, Xina, Espanya, Mèxic, Afganistan, Eslovènia, França i Geòrgia. A més, el festival ha produït i mostrat set curts de tallers participatius.

Una de les grans novetats d'aquest any ha estat que, gràcies a un acord de col·laboració entre la Fundació per la Justícia i la Fundació ONZE, cinc sessions de cinema s'han realitzat amb audiodescripció, de manera que les persones amb alguna discapacitat visual n'han pogut gaudir. Així mateix, per primera vegada a la història del festival s'ha aconseguit que una plataforma de vídeo sota demanda com Filmin inclogui 14 d'aquestes 40 pel·lícules a competició, la qual cosa amplia l'abast de Humans Fest al públic estatal.

A tot això se sumen múltiples activitats en què han col·laborat fins i tot 66 activistes de 40 entitats diferents. Aquest ha estat el cas de, per exemple, els anomenats Vermuts Humans, un col·loqui distès per reflexionar amb protagonistes de diferents lluites pels drets humans. Així mateix, el festival ha completat la programació amb una exposició de fotoperiodisme: Les carrers seran sempre nostres, que comprèn una selecció de fotos d'Eva Máñez sobre les mobilitzacions feministes a València.

Per segon any consecutiu, el cinema s'ha endut als carrers de la ciutat de manera gratuïta sessions “a la fresca” al pati del CEIP Ballester Fandos, al barri de la Malvarrosa, ia la Plaça Jardí de l'Ermita, al barri d'Orriols. I, finalment, s'ha organitzat un "cicle d'autora" de la mà de Isabel Coixet, qui ha rebut el premi honorífic d'aquest any, per la qual cosa no només va assistir a la gala d'inauguració, sinó que també va protagonitzar una projecció especial de La meva vida sense mi i un col·loqui pel 20è aniversari de la seva estrena.

Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XIV edició se celebra gràcies a la col·laboració de Conselleria de Cooperació, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika. Per la seua banda, la radiotelevisió autonòmica valenciana À Punt és el mitjà oficial del festival.