La Fundació per la Justícia lliura el seu V premi a Muhammad Yunus, creador dels microcrèdits per a persones pobres

Muhammad Yunus, creador del Banc dels Pobres a Bangla Desh, ha rebut a València el cinquè premi de la Fundació per la Justícia en reconeixement a una tasca que durant els darrers 20 anys ha permès concedir dos milions de dòlars en crèdits perquè 3,5 milions de persones abandonin la pobresa.

Durant l'acte de lliurament, el guardonat ha destacat que el sistema de microcrèdits implantat pel Banc Grameen des de la seva creació, el 1983, pot fer pensar «en un món on no hi hagi una sola persona pobra».

Un 96% dels crèdits impulsats per aquesta entitat, als quals únicament poden accedir persones que no tenen terrenys en propietat, ha estat concedits a dones, un 56% de les quals ha aconseguit abandonar l'extrema pobresa.

Yunus ha expressat la seva satisfacció per aquests resultats, ja que "els fills d'aquestes dones també sortiran de la pobresa" i la totalitat dels mateixos acudeix a l'escola, mentre que prop de 100.000 joves cursen estudis universitaris.

'Tots som responsables'

"És una experiència fascinant veure que en aquest fons d'analfabetisme aquestes persones poden sortir i estudiar", ha ressaltat el guardonat, que s'ha mostrat convençut que «si les coses es fan correctament, no hi haurà pobresa». Per a Yunus, la pobresa no sorgeix dels qui la pateixen, sinó dels sistemes creats per «tots», veritables responsables al seu parer de la «extrema» situació actual.

Per part seva, el cap de l'Executiu valencià i president del jurat d'aquest premi, Francisco Camps, ha assegurat que Yunus "ha deixat una llavor" que permetrà a la societat valenciana convertir-se en "una societat Grameen" i col·laborar en el seu projecte, ja que l'objectiu de la mateixa és «trobar el camí per aconseguir aquest model just«.

Camps ha destacat que Yunus ha estat escollit per a aquest premi entre 29 candidats més per ser un home que «des de fa uns 30 anys ha dedicat els seus esforços a fer negocis amb què no tenen res».

Recentment, el 'pare dels microcrèdits' ha signat una aliança amb Cruz, Roja per introduir aquest instrument financer a tots els països africans en els propers deu anys.

Font i imatge: EFE