Aquest any Humans Fest ha volgut dedicar una secció especial als drets de les dones i reivindicar el seu paper davant i darrere de la càmera. Per això, ens hem associat de manera natural amb el festival valencià Dona i Cinema que ens proposa dues potents trobades amb dos documentalistes amb perfil internacional: Lula Gómez i Emanuela Zucalà. Les seves pel·lícules es projectaran al MUVIM el 18 i 19 de febrer.

Dona i cinema

Lula Gómez i 7 lluitadores per la pau a Colòmbia

Lula Gómez és una periodista espanyola que tracta de manera habitual el tema de gènere. És col·laboradora d'El País, La Marea i Tintalibre. El “no” dels mitjans el va portar a autoproduir i dirigir el documental que veurem el dissabte 18 de febrer a les 18h: «Dones al capdavant, la llei de les més nobles«.

Aquesta pel·lícula realitzada el 2016 narra la història de set dones colombianes que construeixen alternatives a la guerra. La paraula, la memòria, la reinserció i la justícia en són les armes. El documental ha guanyat el Primer premi del Festival Orquídia dels Andes i va quedar finalista al festival de Màlaga.

Després de la projecció, hi haurà temps per a un col·loqui amb la directora. Una ocasió ideal per parlar del paper de la dona en un conflicte encara latent com el de Colòmbia. Fa tot just dos mesos que es va signar l'acord de pau entre el govern i les FARC.

Una volta al món amb la directora italiana Emanuela Zuccalà

El diumenge 19 de febrer viatjarem al banya d´Àfrica, el Sàhara i Albània amb els curtmetratges de la cineasta Emanuela Zuccalà. Periodista i documentalista especialitzada en els drets de les dones, Zuccalà va ser guardonada amb el Premi Llibertat d'Expressió de Reporters sense Fronteres el 2012. Els seus treballs han estat publicats a Io Donna, El Corriere o El País. A Humans Fest coneixerem la seva faceta de directora de documentals amb tres curts que aborden temàtiques molt diferents però les històries del qual tenen com a protagonistes la dona:

Uncut (2015) 20'

Un web-documental sobre la coalició de les dones a Somàlia, Kenya i Etiòpia per acabar amb les mutilacions genitals femenines. Per a més de 200 milions de dones al món, la transició a l'edat adulta passa per aquesta pràctica cruel.

La llei de la sang (2016) 13'

Marjie Qukaj va ser assassinada el 14 de juny del 2012. Tenia 17 anys. Ha estat l'única dona en molts anys víctima d'una venjança de sang. La seva cara és el símbol de l'absurditat de les lluites entre famílies al Nord d'Albània que han recuperat un codi medieval de reglament de comptes.

Només perquè sàpigues que estic viva (2014) 20'

La història del Sàhara Occidental està marcada per la violació sistemàtica dels drets humans. Desaparicions, tortura, presons secretes, fosses comunes… Cap procés i cap justícia. Lluny de mostrar rancor i malgrat l'oblit de la comunitat internacional, les dones sahrauís mantenen una sorprenent esperança en un futur millor.