El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des de 2009, ha estat convidat a la tercera edició de Enclavament Cinema, unes jornades cinematogràfiques que s'organitzen dins de Enclavament Land Art, el projecte de residències artístiques i de recerca a la natura que forma part del programa Cultura Resident del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV).

Així, la localitat valenciana de Formatge, pertanyent a la comarca de la Canal de Navarrés, acollirà diferents projeccions des del divendres 29 de setembre fins al diumenge 1 d'octubre, les quals aniran acompanyades de col·loquis amb l'objectiu de “portar la reflexió sobre els drets humans a través del cinema més enllà de València, fomentant la participació ciutadana en la defensa de la igualtat i la justícia social per tot el nostre territori, especialment en aquells llocs on menys arriben les propostes culturals”, en paraules de Majo Siscar, directora de Humans Fest.

UN ESPAI D'APRENENTATGE PER A LA JOVENTUT AL VOLTANT DEL CINEMA

Enclavament Cinema arrencarà aquest any amb una activitat nova adreçada al públic més jove: portarà el cinema amb perspectiva de gènere del Humans Fest al IES La Canal de Navarrés, on el divendres 29 de setembre al matí es presentarà El sostre groc, el documental d'Isabel Coixet que denuncia els abusos sexuals comesos per professors a alumnes de l'Aula de Teatre de Lleida. La projecció comptarà amb la presència de dues de les protagonistes, les actrius Aida Flix i Goretti Narcís, els qui, en acabar, conversaran amb l'alumnat.

TRES DIES DE PROJECCIONS, COL·LOQUIS I ACTIVITATS PARAL·LELES

Les jornades Enclavament Cinema de 2023 es vertebren entorn del concepte de “mirada” des de tres perspectives: pròpia, interior i oberta. El primer dia, divendres 29 de setembre, estarà dedicat a la secció “Mirada pròpia” mitjançant una selecció de treballs destacats al llarg de les XIV edicions del Humans Fest. La projecció serà a les 21:30 hores i comptarà amb la mateixa Majo Siscar, que conduirà un col·loqui final.

Per la seva banda, el dissabte 30 de setembre arrencarà amb una ruta a peu matinal pels voltants de Quesa. A la nit, a partir de les 21:30 hores, la sessió cinematogràfica versarà sobre la “Mirada interior” mitjançant una selecció de curtmetratges de l'Humans Fest relacionats amb la residència artística Enclave Land Art. Raül Julve, director d'Enclave Cinema, serà l'encarregat de presentar la projecció i conduir el col·loqui posterior.

Finalment, la programació del diumenge 1 d'octubre consistirà en una sessió a les 10.30 hores, quan s'oferirà una fusió entre art i cinema amb la secció “Mirada oberta”, que comprendrà una selecció de peces d'animació de l'Humans Fest. En acabar la projecció, el director d'Enclavament Land Art Miguel Mallol presentarà els set projectes seleccionats per participar a la V edició d'Enclavament Land Art, ja que el tancament d'Enclavament Cinema marcarà l'inici de les residències artístiques d'aquest any.

SOBRE ENCLAU CINEMA

Enclavament Cinema són unes jornades protagonitzades pel cinema, la identitat i el territori a través de projeccions, col·loquis i presentacions. Es van posar en marxa el 2021 dins del projecte artístic Enclave Land Art, que des del 2016 promou el diàleg de l'ésser humà amb la natura per reinterpretar el territori mitjançant l'art contemporani. Per això, crea ditineraris artístics en el medi rural basats en una residència internacional dartistes de dues setmanes de durada.

SOBRE HUMANS FEST

Humans Fest és una de les principals activitats impulsades per la Fundació per la Justícia amb l'objectiu de defensar els drets humans i denunciar les seves vulneracions a tot el món a través del cinema, una eina de gran abast i poder de sensibilització. Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XIV edició (2023) s'ha celebrat gràcies a la col·laboració de Conselleria de Cooperació, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika. Per la seua banda, la radiotelevisió autonòmica valenciana À Punt ha estat el mitjà oficial del festival.