Fundació per la Justícia té el compromís de denunciar la injustícia, la vulneració i la violació dels drets, de manera que el cinema es converteix en un mitjà per portar el missatge i traspassar fronteres
Una selecció de pel·lícules de l'edició de 2022 de Humans Fest es projectarà a Amèrica Llatina, Estats Units i Guinea Equatorial mitjançant un cicle cinematogràfic anomenat “Un món en moviment”

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia, i la Filmoteca de la Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID) han organitzat un cicle de projeccions que tindran lloc fins al novembre del 2023 a 20 països d'Amèrica i Àfrica amb l'objectiu de promoure l'audiovisual compromès amb els drets humans a tot el món.

Sota el nom “Un món en moviment”, aquest programa cinematogràfic comprèn una selecció de treballs mostrats a l'edició XIII (2022) de l'Humans Fest, quan l'eix temàtic van ser les migracions i el dret al refugi. Gràcies a aquest acord, aquests es mostraran a divuit països de Amèrica Llatina, així com Miami i dues zones de Guinea Equatorial: la capital, Malabo, i la ciutat de Bata.

“Aquesta aliança amb l'AECID ens permet portar cinema social i compromès a llocs que no hauríem imaginat mai, fins i tot allà on l'audiència pateix vulneracions sistemàtiques de drets i els debats i exemples que promouen les pel·lícules són més necessaris. És una gran oportunitat per al festival i per als projectes seleccionats, valencians i internacionals”, afirma Majo Siscar, directora de l'Humans Fest, que també destaca que les propostes triades per al festival aborden les causes, la intersecció entre migració i gènere o el trànsit emocional juntament amb la cerca didentitat durant els processos migratoris.

“Denunciar la injustícia, la vulneració i la violació dels drets humans allà on es doni és un dels compromisos principals de Fundació per la Justícia. Per això treballem per construir instruments i mitjans que ens permetin arribar a tothom amb l'objectiu de potenciar una societat més justa, i aquesta col·laboració amb l'AECID ens permet, mitjançant el cinema, arribar a noves mirades i que el nostre missatge traspassi fronteres ' apunta José María Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia.

PER QUÈ AQUESTA COL·LABORACIÓ AMB L'AECID?

La Filmoteca “Lola Millas” de l'AECID desenvolupa cada any accions culturals audiovisuals on s'inscriuen l'adquisició de títols de temàtica diversa amb el propòsit de contribuir i fomentar el compliment dels objectius vinculats al compromís social que l'AECID manté en totes les seves accions.

La Filmoteca, des dels seus inicis, es va concebre com un instrument utilíssim de suport a les unitats de programació a l'exterior com són: Ambaixades, Consolats, Centres Culturals, Centres de Formació i Universitats estrangeres que, dins de l'entorn cultural i acadèmic, s'interessin per la nostra llengua i cultura, afavorint la seva participació en cicles, setmanes i mostres de cinema espanyol a tot el món, a més de participar amb altres representacions europees a festivals i mostres de cinema europeu. Aquesta activitat es desenvolupa a través de diferents instruments, com ara el Catàleg de Filmoteca conformat per més de 100 títols de pel·lícules espanyoles i cicles temàtics realitzats amb fons propis o bé amb fons externs: cicles de conscienciació mediambiental realitzats amb diversos festivals, cicles per a públic infantil promovent valors, cicles sobre diferents temàtiques de Drets Humans, així com la realització d'activitats puntuals com la commemoració d'efemèrides o esdeveniments amb la selecció de pel·lícules que donin suport a l'activitat corresponent. Serveixin com a exemple, la celebració del Dia mundial del teatre; el Dia de l'actor; el Dia del Cinema Espanyol; o 25 N, Dia internacional contra la violència de gènere, sempre relacionats amb els objectius que marca el pla director d'AECID

NOVES MIRADES, DIVERSES I NECESSÀRIES

Aquesta perspectiva de drets, equilibrada i integradora respon al procés de selecció que Humans Fest va realitzar per a la seva edició del 2022, quan persones de nombroses entitats socials, la meitat d'origen migrant, també hi van participar juntament amb professionals de l'àmbit audiovisual. Amb tot, el resultat van ser pel·lícules i documentals que no només complien amb uns criteris de qualitat, sinó també que responien a diferents orígens i comptaven realitats diverses.

Prova d'aquesta filosofia també són les quatre pel·lícules participatives que va aportar Humans Fest a la seva XIII edició. Una d'elles, creada per Fundació per la Justícia amb l'agència Alberto Pla al Centre Penitenciari Antonio Asunción de Picassent (València). Les altres tres, fruit d'un taller de documental participatiu organitzat pel festival juntament amb la productora La Cosecha en què van participar 12 persones migrants.

“UN MÓN EN MOVIMENT” ESTÀ EN MARXA

El cicle “Un món en moviment” recorrerà fins al 25 de novembre d'aquest any 23 seus a diferents països, comprenent 19 Centres Culturals d'Espanya, així com les ambaixades espanyoles de Cuba, Veneçuela, Colòmbia i Equador. Cada espai decideix si fer les projeccions presencials o oferir el cicle de manera en línia per subscripció. En total, s'han seleccionat 20 treballs de ficció i documentals en totes les durades (llargmetratges, migmetratges, curtmetratges i micrometratges). El llistat complet es pot consultar aquí.

Bata, a Guinea Equatorial, ha estat la ciutat encarregada de donar la benvinguda al cicle Un món en moviment amb l'anomenat Dijous de cinema. En concret, Tan lluny com pugui caminar (As Far As I Can Walk) es va convertir el passat 4 de maig de 2023 a la primera projecció del cicle. Aquesta pel·lícula dirigida per Stefan Arsenijević, d'origen serbi i guanyador de més de 30 premis nacionals i internacionals, planteja mitjançant el gènere de ficció qüestions sobre identitat, tradició, raça i amor.

Per la seva banda, el segon “Dijous de cinema” a Bata va tenir lloc l'11 de maig, a les 17 hores, quan se'n va oferir una sessió de curtmetratges. En concret, es van projectar  Taula per a 3, d'Álvaro G. Company i Meka Ribera, i El Temps Suspès, de Germán Caballero, ambdues d'origen valencià; seguides de Exodus, una proposta mexicana produïda per Oliver Stiller.

SOBRE HUMANS FEST

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia, es va posar en marxa el 2008. Aquest any se celebra de l'1 al 10 de juny sota l'eix temàtic de la perspectiva de gènere a la defensa dels drets humans. Per això, el festival tornarà a portar a la ciutat una selecció de treballs cinematogràfics i documentals que la ciutadania podrà gaudir a diferents espais. Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XIV edició se celebra gràcies a la col·laboració de Conselleria de Cooperació, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika.