La proposta reflecteix que la temàtica del 2024, la lluita contra el canvi climàtic i la defensa del territori, és “un escenari molt complex i molt divers”

El festival se celebrarà del 30 de maig al 8 de juny i dedicarà el cicle de cinema “Pau i Justícia” a la lluita del poble palestí

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia, ha presentat el cartell oficial d'aquest any, que ha estat creat pel dissenyador gràfic Álvaro Perín, qui ha treballat des una visió inclusiva i honesta” per representar la lluita contra el canvi climàtic i la defensa del territori, eixos vertebrals de la XV edició.

Especialitzat en projectes relacionats amb la transformació social, la música i l'educació, Álvaro Perín afirma que ha viscut aquest encàrrec com a “una gran oportunitat com a dissenyador independent”. Durant el seu procés creatiu ha intentat “conèixer les necessitats que té el projecte i empatitzar amb les persones espectadores”, la qual cosa li permet “aconseguir fórmules que impactin i emocionin”.

DISSENY INCLUSIU PER A UNA REIVINDICACIÓ COL·LECTIVA

En aquest cas, el resultat és “colorista i animat” per cridar l'atenció, alhora que la il·lustració reflecteix la lluita contra el canvi climàtic i la defensa del territori com “un escenari molt complex i molt divers quant als seus actors”. Per això, Perín explica que “necessitàvem una identitat que representés tots els moviments i totes les sensibilitats, fent-los formar part del cartell com també ho faran de l'Humans Fest”. Així, la imatge comprèn des del públic del festival fins a persones activistes, passant per la pròpia indústria cinematogràfica.

Tot i així, el cartell de la XV edició d'Humans Fest mostra un posicionament compartit pel seu creador, Álvaro Perín, i per l'equip del festival. “Vivim en un moment en què és molt important activar la consciència col·lectiva i pensar-nos, a més dels problemes mediambientals en si, en interdependència amb el nostre territori per cuidar-lo. Qualsevol iniciativa que treballa en fomentar aquesta perspectiva va en una direcció que pot crear possibilitats per a un futur alternatiu al desenvolupament capitalista”, conclou.

HUMANS FEST DEDICA EL SEU CICLE “PAU I JUSTÍCIA” A PALESTINA

Aquest any, l'equip del festival també s'ha volgut sumar a la mobilització ciutadana en suport a la lluita del poble palestí ia les reivindicacions defensades des de múltiples organitzacions socials. Per això, la seva cicle de cinema “Pau i Justícia”, que se celebra a La Filmoteca IVC, estarà protagonitzat per tres pel·lícules palestines que es projectaran a les 20 hores el divendres 31 de maig, el dissabte 1 de juny i el diumenge 2 de juny.

En concret, serà el cas del documental Ghost Hunting (2017), Premi a Millor Documental a la Berlinale, que mostra com el director palestí Raed Andoni reuneix un grup d'expresioners per construir una rèplica d'Al-Moskobiya, el principal centre d'interrogació d'Israel, basada en els records.

També es programarà Omar (2013), un llargmetratge de ficció que va rebre el Premi Especial del Jurat al Festival de Cannes i va ser nominada com a Millor Pel·lícula Estrangera als Oscars. Aquest treball cinematogràfic narra la història d'amor a la Palestina ocupada entre Nadia i Omar, que és capturat per una acció de resistència i, a partir d'aleshores, ha d'enfrontar-se a decisions doloroses de vida o mort.

Finalment, The Tower (2018), una premiada pel·lícula d'animació, completarà el cicle. Aquesta proposta familiar, que no s'ha estrenat comercialment a Espanya, ofereix un viatge a Palestina a través dels ulls de Wardi, una nena d'11 anys que viu al camp de refugiats on va néixer, mostrant les conseqüències de la crisi en què està sumit el seu país des de fa anys.

A les projeccions de “Pau i Justícia” participaran, a més, integrants dels equips artístics de les pel·lícules i activistes valencians/es per mantenir col·loquis amb el públic, amplificant així la difusió de la realitat del poble palestí per la invasió i el genocidi que està cometent Israel.

Humans Fest també comptarà aquest any amb la presència de representants del Xarxa Carpet Human Rights Film Festival, de Palestina, el primer festival de cinema celebrat a Gaza i Cisjordània.

CREACIÓ COL·LECTIVA DE CURTS I HUMANS FEST, UN TÀNDEM INDISOCIABLE

Un cop més, el festival ha realitzat un taller de documental participatiu, de tres dies de durada, acompanyat per l'equip de La Cosecha, productora valenciana especialitzada en comunicació amb impacte social. Així, una quinzena de activistes pertanyents a entitats com Entrepueblos, ACEM (Ecologistes Manchuela, Conca i Albacete) o Associacions de Veïns com la del barri de Natzaret, entre d'altres, han creat de forma col·lectiva diversos curtmetratges en què parlen des de diferents perspectives sobre la lluita contra el canvi climàtic i la defensa del territori.

"Per al nostre festival és important estar obert a l'escolta ciutadana, no només oferir pel·lícules sobre drets humans creades per professionals, sinó que siguin els mateixos subjectes de drets els qui tinguin un espai per parlar en primera persona", explica Pilar Almenar, coordinadora d'incidència de l'Humans Fest.

Els treballs resultants s'estrenaran durant el desenvolupament del festival en una trobada que comprendrà projecció i col·loqui amb les persones participants al taller, que obriran la reflexió que han iniciat amb les seves propostes audiovisuals a la resta de la ciutadania perquè també pugui ser partícip del diàleg social sobre la temàtica de l'Humans Fest i, a conseqüència, part del canvi.

Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XV edició se celebra gràcies a la col·laboració de Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika.