Humans Fest - Inauguració La Filmoteca 02

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia, ha iniciat la seva XIII edició amb una primera proposta cinematogràfica que aborda la situació de les persones desplaçades amb motiu d'una guerra. La projecció, que es va celebrar ahir a la nit a La Filmoteca, va obrir l'eix temàtic del 2022: migració i refugi.

En concret, la proposta triada per a aquesta ocasió va ser el multipremiat documental For Sama, dirigit per l'activista i cineasta Waad Al-Kateab, qui narra la seva experiència durant la guerra d'Aleppo (Síria); un conflicte que va coincidir amb el moment de conèixer la seva parella i tenir la seva primera filla. El treball planteja, per tant, el dilema personal entre migrar pel futur de la petita Sama o quedar-se per continuar lluitant pels drets humans al seu país.

Aquest és el llargmetratge debut de Waad Al-Kateab, amb què ha guanyat un BAFTA a Millor Documental i ha estat nominada als Oscars. Encara que resideix a Londres amb la seva família des del 2016, Waad Al-Kateab destaca per un ferm compromís amb les injustícies de Síria en particular i les injustícies que pateixen les persones refugiades a tot el món. Per això, Humans Fest li concedeix la seva premi honorífic Pau i Justícia, que reconeix la defensa dels drets humans a l'audiovisual.

“Sentim que Waad Al-Kateab no ens ha pogut acompanyar per qüestions de visat. Aquest fet és una petita mostra de la complexitat que implica ser refugiat, fins i tot quan és una persona amb l'estatus concedit i tot en regla. Ens agradaria conscienciar sobre les dificultats de migrar en tots els sentits i la necessitat de ser una societat acollidora i inclusiva”, va explicar Majo Siscar, directora del festival, en el seu discurs inaugural. “Amb Humans Fest volem buscar canvis estructurals, desafiar el poder i visibilitzar allò invisible, denunciant polítiques que beneficien uns quants i fent propostes per beneficiar la majoria. Tot això, connectant amb la ciutadania i compartint consciència”, va afirmar José María Tomás i Tio, president de Fundació per la Justícia.

L'INICI D'UNA PROGRAMACIÓ QUE SALTA AL CARRER

Humans Fest es desenvoluparà sense pausa fins al dissabte 18 de juny. En aquests deu dies està prevista la projecció de més de 60 pel·lícules i documentals, tant curts com llargmetratges, que aniran acompanyats de col·loquis i taules de debat amb cineastes i activistes. Els Cinemes Babel acolliran la selecció de llargmetratges a concurs, mentre que la resta de la programació tindrà com a seus la Sala SGAE Centre Cultural, el Col·legi Major Rector Peset i el MuVIM.

A les primeres jornades de la XIII edició destaquen, per exemple, els llargmetratges de ficció La Voluntària i Europa, així com els documentals La Queencianyera i Un viatge cap a nosaltres. Així mateix, una Mostra de curtmetratges de l'Escola de Cinema del Sàhara; la presentació del documental Tu tries, realitzat per homes presos a la presó de Picassent (València); i una taula sobre la narració de la guerra amb perspectiva de gènere a partir del visionat del documental La tornada: la vida després de l'ISIS.

A tot això se sumen una sèrie de projeccions “a la fresca”, ja que Humans Fest ha saltat aquest any als carrers de la ciutat. Així, s'instal·laran pantalles al Parc Enrique Granados de Patraix (dissabte 11), la Plaça del Santíssim Crist de Natzaret (diumenge 12) i la Plaça Jardí de l'Ermita de Orriols (divendres 17), on es podrà gaudir de, per exemple, l'estrena europea del llargmetratge La Pampa.

A més, Humans Fest ha cedit espai en la seva programació al festival ucraïnès Docudays UA, que no s'ha pogut celebrar aquest any amb motiu de la guerra. Així, La Filmoteca projectarà a les 22.30 hores els documentals Plai. A Mountain Path, sobre les conseqüències de la guerra en una família de l'àmbit rural, aquest divendres 10 de juny i Pryveu, sobre un dels mercats més grans d'Europa, el dissabte 11 de juny.

EN PARAL·LEL: UNA EXPOSICIÓ CONTRA ELS DISCURSOS D'ODI

El festival també ha organitzat aquest any l?exposició de fotoperiodisme titulada Marcats per l'odi, un treball realitzat pel col·lectiu Soroll Photo i la Revista 5W que aborda les conseqüències dels discursos de l'extrema dreta per a la societat a diferents parts del món. Aquesta mostra romandrà oberta al públic a la Plaça de Manises de València fins al diumenge 20 de juny.

El festival Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des del 2009, celebra la XIII edició gràcies al suport de la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de València, la Diputació de València i Caixa Popular; a més de la col·laboració de més de 30 organitzacions i entitats; com també un ampli equip de persones voluntàries. À Punt, la radiotelevisió autonòmica valenciana, és el mitjà oficial del festival.