• La XIII edició d´aquest festival, organitzat per Fundació per la Justícia, se celebrarà del 9 al 18 de juny
  • El termini per presentar llargmetratges i curtmetratges per participar a la secció oficial estarà obert des del 22 de febrer fins al 22 d'abril

VALÈNCIA, FEBRER DE 2022. El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, ha anunciat novetats per a la seva XIII edició, que aquest any se centrarà en la migració i el refugi des d'una perspectiva antiracista i de gènere. Per això, portarà una selecció de treballs cinematogràfics i documentals que la ciutadania podrà gaudir a diferents espais de la ciutat. “Aspirem a commoure, indignar i mobilitzar una audiència el més àmplia i diversa possible”, explica José Mª Tomás y Tío, president de Fundació per la Justícia, l'entitat organitzadora.

El XIII Humans Fest serà liderat per la periodista Majo Siscar, que el 2022 s'estrena com a directora del festival juntament amb un equip format per les periodistes Cristina Vivó, com a coordinadora de producció, Pilar Almenar, com a coordinadora de sensibilització, i Laura Bellver, com a coordinadora de comunicació. Totes elles aposten decididament per reivindicar el cinema com a eina de incidència, denúncia i debat.

En paraules de Majo Siscar: “Europa vulnera sistemàticament els drets humans a les seves polítiques migratòries. A les fronteres, als CIEs, en una indústria de control que mata. Només intentant arribar a Espanya, el 2021, van morir cada dia 12 persones. Això són més de 4.000 en un any. No podem continuar mirant cap a una altra banda”.

EL CINEMA PELS DRETS HUMANS “SORTIRÀ AL CARRER” AL JUNY

Entre les notícies de l'Humans Fest a la seva XIII edició destaca un canvi al calendari, ja que aquest any se celebrarà del 9 al 18 de juny. La nova data ha propiciat que el festival faci un salt, organitzant projeccions en places i seus públiques de quatre barris de València que destaquen per la seua interculturalitat: Rascanya (Orriols-Torrefiel), El Cabanyal, Patraix i Natzaret.

Aquestes se sumaran, per tant, a les projeccions habituals al centre de la ciutat ia les activitats paral·leles, com ara diferents tallers amb joves i amb persones de col·lectius en situació d'exclusió. A més, totes les pel·lícules aniran acompanyades de taules de debat tant amb veus expertes en cinema com amb activistes pels drets de les persones migrants i racialitzades.

UNA SECCIÓ OFICIAL OBERTA A PROPOSTES

Per la seva banda, les bases d'inscripció per participar a la secció oficial del XIII Humans Fest es poden consultar a la web www.humansfest.com/bases-2022/ ia la plataforma especialitzada Festhome. El termini romandrà obert durant dos mesos, és a dir, fins al 22 d'abril a les 23.59 hores.

El 2022 es distingeixen cinc categories: Premis Humans Fic, als Millors Llargmetratges i Curtmetratges Internacionals de Ficció; Premis Humans Doc, als millors Llargmetratges i Curtmetratges Documentals; Premi Acollida, al millor curtmetratge valencià de drets humans; i Premi 1 minut, 1 frontera, a micrometratges. Així mateix, es concedirà un premi honorífic una persona destacada per la seva trajectòria en la defensa dels drets humans des del món audiovisual.

En total, se seleccionaran una trentena de pel·lícules entre llargmetratges i curtmetratges. D'acord amb les bases, seran treballs que s'allunyin del “paradigma securitari dominant” per mostrar “la complexitat de la migració, des de les causes fins a les conseqüències”, prioritzant “noves narratives” i “una mirada empoderadora de les persones migrades que s'allunyi de la victimització i inclogui una perspectiva interseccional”.

CONSOLIDACIÓ LOCAL, NACIONAL I INTERNACIONAL

Amb tot, Humans Fest es renova el 2022 sense perdre l'essència que l'ha caracteritzat des del seu inici el 2008, cosa que també queda reflectida al nou logo que estrena en aquesta XIII edició i que ha creat el dissenyador valencià Ausiàs Tortosa. Fundació per la Justícia ha aconseguit crear un espai permanent de integració cultural i de reflexió social entorn del cinema sobre drets humans que transcendeix les fronteres de la ciutat.

Així, Humans Fest confirma a cada edició les aliances construïdes durant anys i forma part de xarxes internacionals com la Human Rights Film Network. El festival se celebra aquest any gràcies a les aportacions de, de moment, la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació; Ajuntament de València; Institut Valencià de Cultura; Caixa Popular i Diputació de València. També compta amb la col·laboració d'À Punt i EMT.

En definitiva, Majo Siscar confia a reforçar la marca València, ciutat refugi: “Mentre les administracions internacionals reforcen la perspectiva de l'Europa fortalesa, València s'ha mostrat en els darrers anys com una urbs oberta, posicionant-se com a ciutat refugi per a defensors i defensores dels drets humans procedents de tot arreu del món”, conclou.