El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des del 2009, ha inaugurat a la seu de la Diputació de València l'exposició “Els carrers seran sempre nostres”, que recull una selecció de fotografies de Eva Máñez, qui ha retratat les mobilitzacions feministes massives que han tingut lloc a la ciutat en els darrers anys.

“La selecció d'imatges i el títol de la mostra es basen en els càntics i proclames que se senten habitualment en aquestes manifestacions. Són crits que demanen canvis cap a la igualtat, que reivindiquen que els nostres cossos ens pertanyen a nosaltres ia ningú més, que avisen que no tornarem a ser relegats a casa ni a conformar-nos amb més violències o agressions”, ha explicat la mateixa fotoperiodista.

L'acte d'obertura d'aquesta exposició ha tingut lloc al pati interior de la Diputació de València (Plaça de Manises, 4), on romandrà fins al 26 de juny amb entrada lliure i gratuïta els caps de setmana. Eva Máñez ha estat acompanyada per Mentxu Balaguer, diputada de Cooperació Internacional; Majo Siscar, directora de l'Humans Fest; José María Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia; i Rosa Solbes, representant de les Beatrius, xarxa de dones professionals per un periodisme feminista.

UN MOVIMENT IMPARABLE I TRANSVERSAL

La fotoperiodista Eva Máñez ha explicat també que amb aquesta exposició ha intentat recollir el poder, l'heterogeneïtat i l'abast del feminisme. Seguint amb les paraules: “La vaga de dones del 2018 va ser un punt d'inflexió que ens va donar l'oportunitat de ser conscients de la força que tenim als carrers. Aquí hi ha imatges des de llavors en mobilitzacions pel 8M, el 25N o contra injustícies com el cas de La Manada. Un dels aspectes més interessants de les imatges és que recullen la diversitat de dones que integrem aquest moviment: joves i grans, ja organitzades o que es mobilitzen per primer cop, heterosexuals i LGTBIQ+, migrants, de diferents classes socials…”.

LA SETMANA GRAN DE LA XIV EDICIÓ D'HUMANS FEST

El festival, que va començar dijous passat 1 de juny, afronta la seva “setmana gran” fins al dissabte 10 de juny, quan es coneixeran els treballs premiats d'aquesta edició. Així, de dilluns a divendres es projectarà el gruix de llargmetratges de ficció i documentals de la Secció Oficial a Cinemes Babel. Així mateix, la Sala SGAE Centre Cultural acollirà els curtmetratges que també entren a la competició.

Per la seva banda, el Col·legi Major Rector Peset serà l'escenari de la Mostra de Curts Participatius, on dilluns 5 i dimecres 7 a la tarda es projectaran els treballs realitzats per diferents col·lectius socials en tallers audiovisuals i se celebraran col·loquis per reflexionar sobre el poder del cinema per a la transformació social.

Així mateix, a La Filmoteca continuarà el "cicle d'autora" que aquest any ha estrenat la directora Isabel Coixet com a premiada honorífica Pau i Justícia. En concret, el proper divendres serà el torn del seu documental El sostre groc, que narra els abusos sexuals comesos a l'Escola de Teatre de Lleida i s'acompanyarà d'una taula rodona posterior sobre per què no hi ha hagut un #metoo generalitzat a Espanya. Hi participaran dos protagonistes del documental: Cristina García i Aida Flix.

La recta final del XIV Humans Fest serà protagonitzada per una sessió gratuïta de “cinema a la fresca” a la Plaça de l'Ermita del barri de Orriols (divendres 9 a les 21 hores) i un segon lliurament dels anomenats Vermuts Humans: trobades amb activistes a la cafeteria del MuVIM per conversar en un ambient distès sobre drets humans. En concret, el dissabte 10 a les 12 hores serà el moment d'escoltar dones que travessen interseccions més enllà del gènere.

Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XIV edició se celebra gràcies a la col·laboració de Conselleria de Cooperació, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika. Per la seua banda, la radiotelevisió autonòmica valenciana À Punt és el mitjà oficial del festival.