MANIFEST DE LA SOCIETAT CIVIL EN FAVOR D’UNA INFORMACIÓ VERAÇ, LLIURE I CONTRASTADA

La societat civil, reunida en aquest Manifest amb el llistat d’organitzacions, associacions i institucions, així com de particulars que l’aproven, expressa el seu cansament davant les mentides, les faules i la desinformació que semblen haver-se ensenyorit de l’espai comunicatiu. Una pràctica que, en dècades recents, en la societat digital i en un context de polarització política i de nacionalisme exacerbat, s’ha convertit en una indústria que recorre el planeta i que és utilitzada en les xarxes socials i en la vida política de manera sistemàtica. Pretenem establir un corrent d’opinió que sorgisca del si de la ciutadania organitzada, que frene la creixent ona que envaeix, des de les xarxes socials i altres espais, pel seu abast i grandària, fins al mateix debat polític.

Som conscients que estem sotmesos a una autèntica pandèmia de mentides, una cataracta constant de suposades notícies que no ho són, falsedats venudes com a autèntiques, i que compleixen allò que defineix clarament a l’engany: dir, inventar, traslladar alguna cosa que no és cert i fer-ho amb una intenció determinada. Som conscients de la dificultat que comporta l’extraordinària potència de la tecnologia, posseïdora d’una capacitat de difusió i multiplicació infinita, a la generalització de la qual se li atorga una falsa aparença de versemblança. Com ja van establir els pares del nazisme, una mentida mil vegades repetida es converteix en veritat. Un altre engany perquè, en realitat, eixa mentida mil vegades repetida es multiplica en altres mil mentides reproduint-se ad nauseam.

La societat civil organitzada ha d’exercir responsabilitats que no es limiten solament a qüestions tradicionals. Els nous reptes ens dirigeixen cap a nous territoris. Una de les seues funcions hauria de ser la d’enfortir el diàleg i la comunicació, basat en evidències i en fets, per a crear una ciutadania robusta i protegir les persones més vulnerables. Els mitjans de comunicació tradicionals han sigut, i han de continuar sent, peça clau en una societat democràtica en informar i generar opinió. Com a part d’un estat de dret estan sotmesos a una sèrie de controls i de condicionants de tipus legal, que han demostrat la seua eficàcia per a garantir la llibertat de premsa i, alhora, oferir la salvaguarda dels drets individuals a la llibertat d’expressió i publicació.

La realitat del moment actual fa necessària una coexistència, en igualtat de condicions, entre les formes tradicionals i les noves estratègies de comunicació. Considerem indispensable, per tant, que es regule un marc comú per al treball dels mitjans de comunicació. Per això és indispensable l’aplicació i compliment del Reglament del Parlament i del Consell Europeu 2024/1083 aprovat l’any passat. Els mitjans més recents són els més vulnerables al risc de la desinformació. Les plataformes de major ús estan colonitzades per rètols sensacionalistes que, en nombroses ocasions, solament busquen titulars d’estímul o aconseguir clickbaits a través de dades no contrastades. Es converteixen així en font de desinfconstant, sobretot en determinats grups poblacionals que els utilitzen com a únic canal de comunicació.

Des de la societat civil organitzada, fem una crida general a la unitat enfront d’aquesta mena d’amenaces, procedents d’organitzacions i anònimes estructures de poder sense escrúpols, que soscaven drets que han costat molts anys d’aconseguir. Per tot això, proposem una sèrie d’accions per a fer front a aquesta situació:

  • No participar en cap cadena de faules ni en mitjans que els difonguen
  • Denunciar a tots els mitjans i publicacions que es basen en mentides
  • Realitzar pedagogia sobre els riscos que suposa difondre informacions no
    veraces o contrastades
  • Oferir fórmules per a evitar o minimitzar les conseqüències de les
    mentides

Sabem que aquests compromisos suposen solament l’inici d’una llarga travessia que no resultarà fàcil. En qualsevol cas, l’esforç paga la pena en convertir-se en tasca col·lectiva. No oblidem que la força que proporciona la unitat de la ciutadania li atorga una legitimitat per a construir una societat millor i més lliure, en la qual els drets del cos social no siguen suplantats per les mentides i interessos d’organitzacions que
pretenen alterar la democràcia i la convivència en benefici propi.