• La mostra s'ubica a l'Edifici de Tabacalera, on romandrà fins al 16 de juny amb entrada lliure i gratuïta

• Humans Fest inaugura aquest dijous la seva XV edició que se celebrarà fins al 8 de juny, comprenent projeccions a sales i barris, així com múltiples col·loquis

El Festival Internacional de Cinema i Drets Humans de València, Humans Fest, organitzat per Fundació per la Justícia des del 2009, ha inaugurat a l'Edifici de Tabacalera (C/ Amadeu de Savoia, 11) l'exposició “Activisme africà contra el canvi climàtic”, realitzada per tres periodistes valencians: Soraya Aybar, David Soler i Pablo Garrigós, aquest últim autor de les fotografies. Tots tres han retratat la lluita d'activistes africans pels drets humans en general i socioambientals en particular.

Aquesta mostra fotogràfica, organitzada en col·laboració amb la Universitat de València i la Regidoria d´Igualtat de l´Ajuntament de València, va de la mà amb la investigació periodística que tots tres van publicar al mitjà Àfrica Mundi de manera que les imatges acompanyen testimonis i històries personals sobre com es treballa contra el canvi climàtic sota l'amenaça de corporacions multinacionals.

Aquest és el cas de la petroliera francesa Total Energies, que lidera el projecte East African Crude Oil Pipeline (EACOP), un oleoducte de 1.443 quilòmetres entre Uganda i Tanzània per exportar 6,5 mil milions de barrils fora de l'Àfrica. Amb una producció estimada de 34 milions de tones anuals de CO₂, aquest oleoducte duplicarà les emissions actuals dels països esmentats, per la qual cosa ha estat fortament confrontat per activistes locals i organitzacions mediambientals, ja que posa en perill la lluita contra el canvi climàtic i incompleix els Acords de París.

Aquest relat es complementa, al seu torn, amb imatges que tasten el impacte mediambiental ia l'hàbitat a les poblacions de girafes Rothschild autòctones en perill d'extinció, les comunitats de ximpanzés, així com els boscos de manglars i la barrera de corall africana. Tot plegat, fruit d'una investigació periodística que va tenir lloc entre el setembre i l'octubre del 2022.

L'acte d'obertura d'aquesta exposició ha tingut lloc al mateix Edifici de Tabacalera, on romandrà fins al 16 de juny amb entrada lliure i gratuïta, i ha comptat amb la presència de María Dolores Pitarch, delegada de la rectora per al programa Universitat-Societat; David Soler, comissari de la mostra; Ferran Senent, cap de secció dInclusió Social i Convivència de lAjuntament de València; José María Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia; i Majo Siscar, directora de l'Humans Fest.

ARRANCA LA XV EDICIÓ D'HUMANS FEST

Humans Fest inaugurarà la XV edició el dijous 30 de maig i se celebrarà fins al 8 de juny. Aquest any desenvoluparà la seva cicle de cinema Pau i Justícia sota el títol Contra les invasions, pau i justícia, projectant tres pel·lícules palestines a La Filmoteca IVC el divendres 31 de maig, el dissabte 1 de juny i el diumenge 2 de juny; així com l'oscaritzat documental 20 days in Mariúpol sobre la guerra a Ucraïna dimecres 5 de juny.

Per la seva banda, les projeccions de llargmetratges de ficció i documental de la Secció Oficial seran a partir del divendres 31 de maig a Cinemes Babel, mentre que els curtmetratges de la categoria Curt i Barrejat es podran gaudir a la Sala SGAE Centre Cultural els dies 3, 4 i 5 de juny a les 17 hores.

A tot això se sumen les sessions gratuïtes de cinema a la fresca, que tindran lloc a Natzaret, El Saler i Orriols, així com una àmplia programació paral·lela que comprèn múltiples xerrades que reben el nom de Debats Humans i dues trobades amb activistes, les anomenades Vermuts Humans, que se celebraran els dissabtes 1 i 8 de juny al matí a MUVIMAS (la cafeteria del MuVIM).

Un cop més, Humans Fest apostarà per facilitar la accessibilitat per a tots els públics i, gràcies a la col·laboració amb Fundació ONCE i FESORD, oferirà servei d'audiodescripció i interpretació en llengua de signes a moltes projeccions i col·loquis. Tota la programació al detall està disponible a la web oficial del festival (www.humansfest.com).

Humans Fest forma part de la xarxa internacional Human Rights Film Network. La XV edició se celebra gràcies a la col·laboració de Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Diputació de València, Ajuntament de València, Institut Valencià de Cultura, Caixa Popular i Teika. Per la seua banda, la radiotelevisió autonòmica valenciana, À Punt, és el mitjà oficial del festival.